Piilopuisto-kaupunkitapahtuma kutsuu lauantaina

Opiskelijat järjestävät 11. lokakuuta Jätkäsaaressa kaupunkikulttuuritapahtuman – vapaaehtoisvoimin, kuukaudessa ja lähes nollabudjetilla.

Jätkäsaareen, satamakäytöstä vapautuneeseen Lars Sonckin suunnittelemaan tiilimakasiiniin aukeaa huomenna, lauantaina 11. lokakuuta Piilopuisto. Piilopuisto-kaupunkikulttuuritapahtuman pystyttäjinä ovat toimineet noin 25 kaupunki- ja kulttuurimaantieteen, sosiologian ja arkkitehtuurin opiskelijaa, joilla on meneillään uutta kaupunkikulttuuria käsittelevä yliopistokurssi Kumpulan kampuksella.

Kaikenikäisille kaupunkilaisille tarkoitettu Piilopuisto piilee Jätkäsaaren L3-satamamakasiinissa, galleria Huudon yläpuolisissa kerroksissa.

– Syksyllä puistoissa ei ole enää kiva oleskella, mutta viikonloppuna on kiva paeta arjen kiirettä jonnekin rentoon paikkaan, kuvailee kurssin opiskelija Milla Kallio tunnelmia, joiden pohjalta Piilopuistoa alettiin suunnitella.

Kallio opiskelee kaupunkimaantiedettä toista vuotta. Hänen mielestään kaupunkikulttuuria käsittelevä kurssi on antanut monipuolisen kuvan ruohonjuuritason toiminnasta.

– Myös poikkitieteellisyys ja eri alojen opiskelijoiden yhteistyö tuovat mukavan lisän kurssille, Kallio toteaa.

Sisäpuistojoogaa ja musiikkipikinik

Urbaanissa sisäpuistossa voi esimerkiksi harrastaa puistojoogaa, istuskella puistonpenkillä ihailemassa makasiinin ikkunoista avautuvaa maisemaa, pelata mölkkyä tuttujen ja tuntemattomien kanssa tai osallistua taideteoksen tekemiseen. Piilopuisto antaa myös mahdollisuuden lokakuiseen piknikkiin: puistosta löytyy alue, jossa voi nauttia eväitä musiikkia kuunnellen.

Opiskelijat ovat rakentaneet tapahtuman alusta saakka itse, noin kuukaudessa, vapaaehtoisvoimin, liki nollabudjetilla. Niin rakennusmateriaaleja, sponsoreja kuin graafikkoakin alettiin etsiä heti kurssin aluksi. Ainoastaan tapahtumapaikka oli päätetty valmiiksi.

Piilopuisto toteutetaan yhdessä Helsingin kaupungin Tilakeskuksen kanssa, mikä mahdollistaa tapahtuman järjestämisen normaalisti suljetussa paikassa. L3-makasiini sijaitsee keskeisellä paikalla Jätkäsaaren uuden kaupunginosan rannassa. Rakennus on ainutlaatuinen, mutta se on ollut pitkään suurelta osin tyhjillään.

Lopullinen ohjelma yllätys

Kaupunkikulttuuria käsittelevä kurssi järjestetään nyt toista kertaa. Viime vuoden kurssilaisten järjestämä Vapaampi Helsinki -tapahtuma keräsi Suvilahden Kattilahalliin noin 600 kävijää. Kurssin vetäjänä toimiva kulttuurimaantieteen yliopistonlehtori Rami Ratvio iloitsee tavasta, jolla kurssi yhdistää teoreettisia keskusteluja käytäntöön.

– Mahtavaa vaihtelua perinteiseen luennoilla istumiseen ja kirjojen pänttäämiseen, kommentoi maantiedettä opiskeleva Daniel Donner.

Myös tämän jutun kirjoittaja ja kuvaaja ovat mukana Kaupunkikulttuuri ja uudet toimijat -kurssilla.

Piilopuisto 11.10.2014

Kaupunkikulttuuri ja uudet toimijat -kurssi

Lisää aiheesta: "Yhteisöjen vai itsekkyyden uusi Helsinki?"