Opettajakin oppii

Opiskelijat ovat tärkeä osa yliopistoyhteisöä, Hyvä opettaja -palkinnon saanut Hanna Kuusi painottaa.

Kylmän sodan arkea, metodologiaa, tauteja, terveyttä ja kansakuntaa… Yhteiskuntahistorian yliopistonlehtori Hanna Kuusen nettisivuilla komeileva kuuden kurssin lista kurkottaa monenmoisiin aiheisiin.

— Kaikkien seminaarien aiheet liittyvät jollain tapaa omiin tutkimuksiini. 12 hengen pienryhmissä opiskelijat esittelevät aiheisiin liittyviä artikkeleita. Ajatuksena on, että he tekevät mahdollisimman paljon itse ja oppivat samalla, Kuusi kuvaa opetusmenetelmäänsä.

Yliopistonlehtorin mukaan opiskelijoiden omaa osallistumista korostava opetus nostaa oppilaat pelkän oppia ammentavan asiakkaan asemasta osaksi yliopistoyhteisöä.

Kuusi korostaakin, miten hänen vetämänsä seminaarit ovat oppimisen paikka myös hänelle itselleen.

— Kun kurssien aihepiirit liittyvät omiin tutkimuksiini, tulee oppilaiden esittelemissä artikkeleissa välillä vastaan sellaisia, joita itsekin voin hyödyntää.

Parhaillaan Kuusi paneutuu tutkimuksessaan rauhoittavien lääkkeiden markkinointiin 1960-luvun suomalaisille. Tarkoituksena on selvittää, oliko vuosikymmenten takainen Suomi sittenkään sellainen onnen maa kuin monet nykyisin uskovat sen olleen.

Helsingin yliopiston ylioppilaskunta palkitsi Kuusen viime vuonna Magister Bonus — Hyvä opettaja -palkinnolla.