MOOCit tuovat yliopistossa opiskelun kotikoneille

Helsingin yliopistolla on kevään aikana tarjolla puolentusinaa kaikille avointa verkkokurssia eli MOOCia. Opiskella voi esimerkiksi kasvatustieteitä ja kulttuuriperintöä – tai pyrkiä yliopistoon suorittamalla ohjelmoinnin MOOCin.

Kiinnostaisiko ilmainen englanninkielinen, yleissivistävä Finnish political culture and system -kurssi suomalaisesta yhteiskunnasta? Valtiotieteellisen tiedekunnan ja Avoimen yliopiston yhdessä järjestämä suuri ja avoin verkkokurssi eli MOOC (Massive Open Online Course) ei vaadi pohjatietoja. Osallistuminen verkossa on ilmaista – tosin suoritusmerkintään vaaditaan Avoimen yliopiston kurssimaksu, 15 euroa.

Vai onko ihmisen kasvu ja oppiminen enemmän sinua varten? Myös kasvatustieteen johdantokurssin voi suorittaa verkkokurssina aina 18. huhtikuuta asti. Ja jos kasvatustieteen perusteet ovat jo tuttuja, sinua saattaa kiinnostaa englanninkielinen MOOC energiataloudesta opetuksessa? Kurssille voi ilmoittautua tammikuun loppuun saakka.

Valittavina ovat myös yhteiskuntatilastotieteen MOOC, kulttuuriperintö-MOOC ja useampi ohjelmointiin keskittyvä MOOC.

MOOCien luku- ja osallistujamäärä kasvavat hiljakseen. Toistaiseksi eri MOOCeja on järjestetty Helsingin yliopistolla kymmenkunta – pari suuren suosion saavuttanutta massakurssia ja muutama muu, joissa osallistujat olisivat mahtuneet pienempään luentosaliin. Tänä vuonna odotetaan maltillista kasvua.

– Odotan, että tänä vuonna saamme valikoimiimme pari uutta MOOCia, toteaa Avoimen yliopiston johtaja Jaakko Kurhila.

MOOCiksi kahdessa viikossa

Avoin yliopisto ottaisi mieluusti valikoimiinsa enemmänkin avoimia verkkokursseja. Jos kurssin vetäjä innostuu, reagoida voi nopeasti.

Viime vuonna tästä sai kokemusta yliopistonlehtori Kimmo Vehkalahti (@KimmoVehkalahti), jonka vetämä yhteiskuntatilastotieteen kurssi päätettiin muuttaa MOOCiksi vain muutama viikko ennen kurssin alkua.

Vehkalahti kuvaa kokemusta rankaksi, mutta hyväksi.

- Sovelsimme kurssilla käänteisen oppitunnin ideaa. Ajatuksena oli, että opiskelijat tutustuivat verkkoaineistoon ensin itsenäisesti. Luentojen sijasta järjestimme Porthania ykkösessä isoja työpajoja, joissa minä ja kurssin avustajat autoimme kurssin tehtävien tekemisessä.

Ensimmäisissä työpajoissa kävijöitä oli yli 200, viimeisissä noin sata. Kaikkiaan kurssille rekisteröityi liki 1 000 opiskelijaa. Tosin heistä suurin osa oli luultavimmin valtiotieteellisen opiskelijoita, sillä heille kurssi oli pakollinen.

Yhteiskuntatilastotieteen MOOCin voi yhä suorittaa verkossa. Ensi syksynä myös työpajat järjestetään uudelleen.

- En usko, että tästä on paluuta takaisin. Kehitettävää toki on, Vehkalahti kertoo. Mietinnässä on ainakin lisää verkossa suoritettavia tehtäviä ja ehkäpä myös verkkotenttejä.

Ohjelmoinnin MOOC omassa sarjassaan

Yliopiston MOOCeista vanhin ja suurin on vuodesta 2012 pyörinyt ohjelmoinnin MOOC. Tietojenkäsittelytieteen laitoksen järjestämät MOOCit ovat neljän vuoden aikana houkutelleet jopa 18 000 rekisteröitynyttä. Varsinaisesti kurssin suorittaneita on toki paljon vähemmän.

Laitoksen kurssien suurin täky on ohjelmoinnin MOOCissa keväisin tarjottu mahdollisuus päästä sen suorittamalla opiskelemaan yliopistoon ohi pääsykokeiden. Toistaiseksi kaikki kurssilaisille kiintiöidyt paikat on täytetty.

Kurssin vastuuhenkilö Arto Vihavainen korostaa kuitenkin, ettei kyse ole pelkästä pääsykokeesta.

- Kurssia on käytetty esimerkiksi lukioissa ohjelmointiopetuksessa. Ja moni on opiskellut sitä ihan itsenäisesti hakematta opinto-oikeutta.

Perusteista lähtevän ohjelmoinnin MOOCin lisäksi tietojenkäsittelytieteen laitos tarjoaa verkossa myös edistyneemmille opiskelijoille tarkoitettuja webohjelmoinnin ja clojure-ohjelmoinnin MOOCeja. Niitä on Vihavaisen mukaan hyödynnetty muun muassa ammattikorkeakoulujen opetuksessa.

Avoimen yliopiston Kurhila huomauttaakin, ettei MOOCin välttämättä tarvitse olla johdantotasoinen kurssi.

­- Itse asiassa hieman edistyneempi kurssi voi toimia paremmin, kun osallistujat tietävät jo hieman aiheesta.

Nyt on aika ilmoittautua kevään MOOC-opetukseen

Helsingin yliopiston kevään MOOCit ja aiempien avointen kurssien aineistoja löydät osoitteesta mooc.helsinki.fiOhjelmointi-MOOCille voit ilmoittautua tietojenkäsittelytieteen laitoksen sivuilta.