Luokkahuone on lapselle turvasatama

Koulun on oltava lapsille tuki ja turva myös konfliktien keskellä. Näin sanoo Global Teacher Prize 2016-voittaja, palestiinalainen Hanan Al Hroub. Hän keskusteli lasten koulunkäynnistä ja opettajuudesta professori Leena Krokforsin kanssa Helsingin yliopistossa 27.tammikuuta.

Betlehemissä syntynyt ja palestiinalaisten pakolaisleirillä kasvanut Hanan Al Hroub voitti työstään palestiinalaislasten opettajana miehitetyllä palestiinalaisalueella kansainvälisen opettajapalkinnon Global Teacher Prizen. Palkinnon arvo on miljoona Yhdysvaltain dollaria ja sitä kutsutaan opettajien Nobel-palkinnoksi.

Rauhaa ja opettamista

Al Hroubista tuli opettajana rauhankasvattaja: hänen omat lapsensa pelkäsivät nähtyään ampumistapauksen koulumatkallaan. Eivätkä he ole ainoita kriisialueella.  Al Hroub opettaa lapsia, jotka ovat kokeneet ja nähneet väkivaltaa. Hän lähestyy oppilaitaan luottamuksen, arvostuksen ja rehellisyyden avulla ja käyttää opetusmenetelmänään positiivista psykologiaa. Omien lastensa leikin avulla hän löysi uuden tavan oppia ja opettaa.

– Traumatisoituneiden lasten vahvuudet tulevat vähitellen esiin leikin ja oppimisen avulla. Vahvuudet lisäävät itseluottamusta. Kun tavoitat mielen ja sydämen, tavoitat koko lapsen. Tällä tavalla myös työstä tulee intohimo.

Opettaja ei Al Hroubin mukaan vain anna tietoa vaan opettaa elämään ja voittamaan esteitä. Hän haluaa tehdä luokkahuoneista turvallisia tiloja ja opettaa etiikkaa ja moraalia elämää varten.

– Haluamme vain rauhaa, haluamme, että lapset saavat käydä koulua ja elää lapsuuttaan rauhassa.

Opettajuus on universaalia

Koulunkäynti on ihmisoikeus. Al Hroub opettaa lapsille, että ainoat käytettävät aseet ovat koulutus ja tieto. Koulutuksen puute on syy niin sosiaalisiin, taloudellisiin, poliittisiin kuin terveydellisiin ongelmiin.

Al Hroub iloitsi kiireisestä ohjelmastaan huolimatta siitä, että hänet oli kutsuttu Suomeen, jota pidetään yhtenä koulutuksen kärkimaana maailmassa. Professori Leena Krokforsin kanssa keskustellessa kävi ilmi, että opettajuus on universaalia ja että opettajaksi halutaan.  Itse Al Hroub opettaisi vaikka aavikolla. Hänen opetusmenetelmänsä ovat uusia Palestiinassa, ”Play and Learn” toimii rajallisista materiaaleista huolimatta.

– Al Hroubin oma pedagoginen ajattelu on ilmiömäistä, Krokfors kiitti. – En ihmettele, että juuri hän voitti palkinnon.

Global Teacher Prize on tärkeä kunnianosoitus opettajille, jotka antavat koko ammattitaitonsa lasten ja heidän perheittensä tukemiseksi. Palkinto lisää opettajien arvostusta kansainvälisesti. Vuonna 2016 kilpailun finaaliin ylsi myös suomalainen Maarit Rossi kirkkonummelaisesta Kartanonrannan koulusta. Palkinnon myöntää lontoolainen Varkey Foundation.

Hanan Al Hroubin esittelyvideo