Lahti Venture Program toi osaajat ja yritykset yhteen

Syksyllä 2017 käynnistyi lajissaan ensimmäinen Lahdessa toimivien yliopistojen, Lahden seudun kehitysyhtiö Ladecin ja Lahden ammattikorkeakoulun yhteistyönä toteutettu Lahti Venture Program, joka toi yhteen seudulla toimivat kärkiyritykset ja nuoret osaajat. Ohjelman aikana opiskelijat monialaisissa tiimeissä työstivät ratkaisuja yritysten liiketoimintahaasteisiin. Ohjelma oli tarjolla myös Helsingin yliopiston opiskelijoille.

Syksy huipentui tiimien kisaan

Keskiviikkona 13.12. pidettiin koko syksyn aherruksen tuloksena Best business concept competition. Kilpailussa tiimit esittelivät aikaansaannoksiaan arvovaltaiselle jurylle.  Voittajatiimiksi selviytyi Team Palvelukioski, joka oli ratkonut LähiTapiola Vellamon haastetta.

Hyvin monialaisessa tiimissä olivat mukana An Phan, Marina Tronina, Pinja Palomäki Lahden ammattikorkeakoulusta sekä Jari Sorvisto Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta. LähiTapiola kutsui voittajatiimin Espoon pääkonttoriin esittelemään ehdotustaan konsernin kehittämisyksiköiden vetäjille sekä konsernijohdolle. Osa tiimiläisistä päässee myös toteuttamaan projektia LähiTapiolaan. ”Opiskelijat tekivät aidosti hyvää työtä ratkoessaan haastetta. Heidän näkökulmansa olivat mielenkiintoisia ja antoivat uutta yrityksellemme” kertoo liiketoimintajohtaja Seija Kraft LähiTapiola Vellamosta.

Ympäristötieteilijä ja vaatesuunnittelija kohtasivat hedelmällisesti

Suvi Jaakola opiskelee ympäristötieteitä Helsingin yliopistolla ja lähti ystävänsä innostamana mukaan Venture-ohjelmaan.  Suvi oli mukana Luhdan ryhmässä ja toi tiimiin kiertotalouden ja kierrätyksen asiantuntemusta.

”Englanninkielinen ohjelma hieman jännitti aluksi, mutta kieli ei muodostunut ongelmaksi. Oli myös kiva nähdä kuinka omaa asiantuntemusta voi hyödyntää ennalta-arvaamattomilla tavoilla” Suvi kertoo. Suvi myös suosittelee ohjelmaa muillekin HY:n opiskelijoille, seuraava ohjelma järjestetään syksyllä 2018.

Suvin kanssa samassa tiimissä oli LAMKin Muotoiluinstituutin muoti- ja vaatetussuunnittelun opiskelija Sari Salmela.  Hän myös arvosti sitä että tiimissä eri alan asiantuntemus kohtasi ja asioita voitiin katsoa uudella tavalla. ”Venture-ohjelma vastasi odotuksiani ja oli kiva päästä kokeilemaan sitä, miten töissä oikeasti menetellään ja tehdään tiimityötä” Sari summaa.

Yhteistyössä: Helsingin yliopisto, Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Lahden ammattikorkeakoulu, Lahden Seudun Kehitys LADEC Oy ja Nordic Innovation Accelerator Oy. Mukana suunnittelussa ja toteutuksessa on myös mm. LAMKES eli opiskelijoiden yhteisö LAMK Entrepreneurship Society. Hanketta rahoittaa Päijät-Hämeen liitto.