Lääketieteellisen valintakokeeseen osallistunutta ja hänen rikoskumppaniaan epäillään väärennyksestä

Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan valintakokeeseen 2018 osallistunutta henkilöä epäillään törkeästä väärennyksestä ja hänen rikoskumppaniaan törkeästä väärennyksestä ja varkaudesta.

Yliopisto teki elokuun alussa tutkintapyynnön poliisille, sillä se huomasi lääketieteellisen tiedekunnan valtakunnalliseen valintakokeeseen osallistuneen hakijan vastauksissa epäselvyyksiä. Epäily heräsi, kun hakija teki valintakoevastauksistaan oikaisupyynnön. Poliisi aloitti asian tutkinnan välittömästi.

Vaikka molemmat henkilöt kiistivätkin rikosepäilyt, on esitutkinnassa kertynyt näyttö niin vahva, että juttu siirtyy lähiaikoina syyttäjälle. Kumpikaan epäilty ei työskentele Helsingin yliopistossa.

Yliopisto tarkisti valintakoeprosessin, eikä epäily koske muita tapauksia. Helsingin yliopiston valintakokeisiin osallistui tänä vuonna yli 16 000 hakijaa.

Lue tarkemmin poliisin tänään antamasta tiedotteesta.

Lisätietoja: hakijapalveluiden päällikkö Sini Saarenheimo, p. 050 448 0840.