Intel ja Helsingin yliopisto perustivat mobiilitietoturvaan keskittyvän tutkimusinstituutin

Teknologiayhtiö Intelin Helsinkiin laajentuva tutkimuskeskus kehittää mobiililaitteiden tietoturvaa yhdessä Tietotekniikan tutkimuslaitos HIITin kanssa.

Uusi tutkimusinstituutti tulee Helsingin yliopiston Tietotekniikan tutkimuslaitoksen HIITin yhteyteen, ja tietojenkäsittelytieteen laitoksen Secure Systems -ryhmän tutkijat käynnistävät tutkimustyön professori N. Asokanin johdolla. Mukana on myös asiantuntijoita Inteliltä sekä Darmstadtin teknillisen yliopiston ICRI-SC-instituutista.

– Haittaohjelmat alkavat olla merkittävä riski puhelinten, tablettien ja muiden mobiililaitteiden käyttäjille. Yhdistämällä Intelin käytännön kokemuksen Helsingin yliopiston tietotekniseen huippututkimukseen voimme luoda menetelmiä, jotka yhdessä pienentävät mobiilien haittaongelmien aiheuttamia riskejä, sanoo Matthias Schunter, joka on Intelin ICRI-SC:n vastuullinen tutkija.

Helsingin instituutti keskittyykin kehittämään ja vahvistamaan mobiilialustojen tietoturvateknologioita, erityisesti niiden käytettävyyttä.

– Missiomme on kehittää tietoturva- ja -suojaratkaisuja, jotka hyödyttävät ihan tavallista käyttäjää. Siksi meidän täytyy suunnitella ratkaisuja, jotka ovat sekä riittävän turvallisia että helppoja ja huokeita käyttää, kertoo N. Asokan Helsingin yliopistosta.

Professori Sasu Tarkoma – joka on tietojenkäsittelytieteen laitoksen hajautettujen järjestelmien ja tietoliikenteen erikoistumisvaihtoehdon linjavastaava – on syystä tyytyväinen.

– Laitokselle tämä on hieno avaus mobiilitietoturvan alalla. Järjestelmätasoinen turvallisuus ja käytettävyys ovat ratkaisevia vaatimuksia tulevalle mobiililaitteiden sukupolvelle. Yhteistyömme raivaa tietä uusille ratkaisuille, jotka vähentävät niin yksittäisten käyttäjien kuin yritysten turvallisuusriskejä.

Yhteistyöstä on iloinen myös matemaattis-luonnontieteellisen tiedekunnan dekaani Keijo Hämäläinen, tuleva tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan vararehtori.

– Tämä on hyvä esimerkki siitä, kuinka tutkijoidemme vankkaan osaamiseen nojaavat kansainväliset yhteistyöprojektit edistävät kehitystä yhteiskunnassa. Strategiamme mukaisesti luomme aktiivista vuoropuhelua korkealaatuisen tutkimuksen ja johtavien teknologiavalmistajien välille.

Instituutin ensimmäiset tutkimusteemat ovat uudet turvaratkaisut ohjelmistoalustoille, turvallinen ja avoin pääsy luotettuihin ajoympäristöihin sekä haittaohjelmaratkaisut.

Instituutti aloitti toimintansa Helsingissä 1. elokuuta. Yhteistyönsä Intel ja Helsingin yliopisto julkistivat Nizzassa 22.10.2013.