Avoimen yliopiston Studia Generalia-luennot käynnistyvät 2.10. – aiheena Toden näköinen tieto

Avoimen yliopiston syksyn Studia Generalia-luentosarja järjestetään tiistaisin 2.-30.10. klo 17–19 Helsingin yliopiston Tiedekulmassa osoitteessa Yliopistonkatu 4.

Tervetuloa kuulemaan asiantuntijoita ja osallistumaan keskusteluun!

Ohjelmasta vastaavan tieteellisen ohjausryhmän puheenjohtaja professori Pirjo Hiidenmaa kertoo miksi aiheeksi valikoitui Toden näköinen tieto.

– Kyseessä on sanaleikki: halusimme tehdä luentosarjan siitä, miten tiede toimii ja kuinka luotettavaa tieto on.

Luentosarjassa pohditaan miten todellisia tapahtumia tutkitaan simulointien ja mallien avulla, näistä esimerkkeinä muun muassa talous ja ilmastonmuutos. Asiantuntijat selvittävät kuinka hyvin malli vastaa todellisuutta ja missä sen rajat ovat. Ja jos ei olisi malleja, miten tutkia monitahoisia ilmiöitä?

Tiedon ja todellisuuden suhdetta pohditaan myös analysoimalla kieltä: miten kielikuvat ja kertomisen tavat ohjaavat ajatteluamme.

– Puhumme ihmisen elinkaaresta ja varmasti kaikilla on sama käsitys, miten päin tuo kaari on, Hiidenmaa toteaa. – Entä jos ajattelisimme kaaren toisinpäin?  Tai jos elämästä ei puhuttaisi kaarena, millaisena sen näkisimme?

Kaikissa syksyn 2018 Studia Generalia-luennoissa on teemana todellisuus, totuus, todellisuuden kuvaaminen ja todellisuutta kuvaavien välineiden kehittäminen.

Studia Generalia-luentojen syksyn ohjelma

2.10. Näkymätöntä ja yllättävää

Apulaisprofessori Aleksi Vuorinen: Todellisuus hiukkasfyysikon silmin
Dosentti Leena Suurpää: Syrjäytymistä koskevan tiedon monimielisyys
Puheenjohtaja varmistuu myöhemmin.

9.10. Järki vai tunteet? – Tiedon merkitys?

Dosentti Marjaana Lindeman: Miksi tieteellinen tieto jää arkipäivän menossa marginaaliin?
Lääketieteen tohtori Hanna Nohynek: Mistä rokotevastaisuus sikiää?
Puheenjohtaja: Professori Markku Löytönen

16.10. Hevosmiesten tietotoimisto – Salaliitot

Tutkija, VTT Tuukka Ylä-Anttila: Kaiken takana on salaliitto? Tieto ja vastatieto verkossa
Professori Kimmo Rentola: Voiko salaliittoihin uskoa?
Puheenjohtaja: Kasvatustieteen ylioppilas Anna-Maija Riekkinen

23.10. Kertomukset – Kielen valta ja kielellinen käänne

Professori Jyrki Kalliokoski: Kielikuvien vietävänä
Dosentti Emilia Palonen: Hegemoninen kieli ja merkityksenannon politiikka
Puheenjohtaja: Yliopistolehtori Maaria Linko

30.10. Mallien rajat – Ei ihan mallien mukaan

Dosentti Tarja Knuuttila: Taloustieteelliset mallit: Fiktioita vai käyttökelpoisia välineitä?
Apulaisprofessori Jarno Vanhatalo: Miten tilastollinen mallintaminen edistää luonnonvarojen kestävää käyttöä?
Puheenjohtaja: Professori Samuli Siltanen

Lisätietoja: