Yliopistolta valmistuvalla pitää olla taidot ja rohkeutta puuttua globaaleihin ongelmiin, vararehtori Sari Lindblom sanoo

Tutkintoihin sisältyy aiempaa enemmän kestävyyden ja vastuullisuuden opintoja.

Yksi asia on muuttumaton: taukoamaton muuttuminen. Näin sanoi kreikkalainen filosofi Herakleitos jo ennen ajanlaskun alkua. Ennalta-arvaamattomuus sävytti elämäämme jo ennen koronapandemiaa, ja koko 2020-luvusta voi tulla suuri muutoksen vuosikymmen.

Muutos on väistämätöntä. Voimme kuitenkin itse valita, miten siihen suhtaudumme: sopeudummeko, taistelemmeko vastaan vai toimimmeko muutoksen ajureina.

Helsingin yliopisto on valinnut olla muutoksen tekijä. Tämä näkyy myös koulutuksessamme.

Uuden strategiamme mukaisesti yliopisto kouluttaa kriittisiä ja eettisesti toimivia maailman muuttajia. Tavoitteemme on, että meiltä valmistuvilla on sekä taitoja että rohkeutta puuttua globaaleihin ongelmiin ja ratkaista niitä yhteistyössä muiden kanssa.

Kannustamme aktiiviseen kansalaisuuteen jo opiskeluaikana. Vaikuttaminen yliopistoyhteisön sisällä ja yhteiskunnassa rakentaa opiskelijoiden asiantuntijuutta. Tämän vuoksi yliopisto ryhtyi vastikään sijoittamaan opiskelijoiden startup-yrityksiin. HELSEED-yrittäjyysohjelmamme on ehdottomasti tutustumisen arvoinen.

Jokainen tutkinto-opiskelija mukaan tekemään tutkimusta

Valmiudet, jotka opiskelija saa koulutuksesta — kuten kriittinen ajattelukyky, analyyttisyys ja luovuus — ovat tärkeimpiä tulevaisuustaitoja niin työelämässä kuin maailmaa muutettaessa. Taidot kertyvät tutkimuspohjaisen opetuksen avulla. Siksi sivistysyliopistomme on ottanut kunnianhimoiseksi tavoitteekseen, että jokainen tutkinto-opiskelija saa mahdollisuuksia olla mukana tutkimuksen tekemisessä osana opintojaan.

Kehitämme koulutustamme myös sisällyttämällä siihen aiempaa enemmän kestävyyden ja vastuullisuuden teemoja. Näin Helsingin yliopistosta valmistuvilla asiantuntijoilla on valmiudet rakentaa yhteiskuntaa, joka kantaa vastuunsa niin ympäristöstä kuin siitä, että ketään ei jätetä. Ensi vuonna jokainen opiskelija voi suorittaa monitieteisen kestävyyskurssin, joka antaa välineitä maailman muuttamiseen.

Yliopistossa annettavasta opetuksesta kannattaa olla kiinnostunut. Mitä opiskelijat tänään, sitä yhteiskunta huomenna.

Pääkirjoitus on ilmestynyt Yliopisto-lehdessä Y/04/20.