Viikin normaalikoulun Euroscola-matka 7.3.-10.3. 2018

Joukko ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijoita osallistui Euroopan parlamentin nuorille tarkoitettuun Euroscola-istuntoon 8.3. Strasbourgissa.

Opiskelijat keskustelivat ympäristö- ja kulttuurikysymyksistä, maahanmuutosta, ihmisoikeuksista, nuorisotyöttömyydestä ja Euroopan unionin tulevaisuudesta eri EU-maasta tulleiden nuorten kanssa. Ryhmissä sorvatuista päätösehdotuksista keskusteltiin ja äänestettiin parlamentin suuressa istuntosalissa.

Suomen lähetystö Strasbourgissa järjesti meille perjantaina 9.3. tilaisuuden tutustua Euroopan neuvostoon. Suomen pysyvän edustajan sijainen Henna Kosonen kertoi meille myös Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen toiminnasta.

Ehdimme myös tutustua Strasbourgin korunkauniiseen kaupunkiin muun muassa Ill-joen risteilyllä. Matkalle osallistui 23 lukiomme opiskelijaa, lehtorit Maija Heikkilä ja Tuuli Ojanperä sekä toimittaja Anu Vallinkoski.

Euroopan parlamentin istuntosali, Anu Vallinkoski