Teologit työelämän poluilla

Teologia.fi-sivuston uudessa teemanumerossa avataan eri näkökulmista akateemisen teologian opiskelun yhteyksiä työelämään. Tarjolla on kiinnostavia artikkeleita teologien työllistymisestä, ammatillisesta kompetenssista sekä työn kuvista ja työkokemuksista.

Työelämänumeron päätoimittajan, käytännöllisen teologian yliopistonlehtori Johan Bastubackan mukaan artikkelit myös kyseenalaistavat – erityisesti aiemmin vallinnutta – yleistä käsitystä teologien professionaalisesta suuntautumisesta lähes yksinomaan papeiksi ja opettajiksi.

− Yhteiskunta muuttuu, ja samalla muuttuvat teologien professiot ja työelämäpolut.

Teemanumeron valossa teologinen osaaminen näyttäytyy ennen muuta kriittisen akateemisen sivistyksen hankkimisena ja teologisen uskontoon, arvoihin ja vuorovaikutustaitoihin sekä kohtaamiseen ja kulttuurin tuntemukseen liittyvänä metaosaamisena ja soveltamisena.

Teologit työelämän poluilla -numeron kirjoittajat ovat:

Tutustu teemanumeroon ja sivuston uudistettuun ulkoasuun osoitteessa: www.teologia.fi

Teologia.fi-palvelua ylläpitävät Helsingin yliopiston teologinen tiedekunta, Fakulteten för humaniora, psykologi och teologi vid Åbo Akademi sekä Itä-Suomen yliopiston teologian osasto. Vuosittain sivustolla julkaistaan suomalaista teologista tutkimusta ja teologisia puheenaiheita esittelevää materiaalia kolmen eri teeman kautta.

Lisätietoja:

Johan Bastubacka, käytännöllisen teologian yliopistonlehtori, Helsingin yliopisto, teologinen tiedekunta, Teologia.fi:n vastaava toimittaja
puh. 02941 22103, s-posti: johan.bastubacka (at) helsinki.fi

Pekka Rautio, tiedottaja, Helsingin yliopisto, teologinen tiedekunta