Stipendi avaa oven tähtiopiskelijalle

Globaaleihin haasteisiin vastaamiseen tarvitaan käänteentekeviä ratkaisuja ja uutta ajattelua. Kansainväliset opiskelijat tuovat yliopiston tutkimukseen ja opetukseen tuoreita näkökulmia ja ideoita. Lahjoitukset Helsingin yliopiston Kansainvälisten maisteriohjelmien stipendirahastoon auttavat avaamaan yhä useammalle lahjakkaalle opiskelijalle ovet yliopistoon.

Geologian ja geofysiikan maisteriopiskelija Lilia Orozco Ramírez ja kemianopiskelija Miho Otaki aloittivat Helsingin yliopistolla syksyllä 2017. He muuttivat Suomeen Meksikosta ja Japanista aloittaakseen uusissa kansainvälisissä maisteriohjelmissa.

– En ajatellut, kuinka kaukana Suomi on, ennen kuin vasta lentokoneessa toisen välilaskun jälkeen, Ramirez naurahtaa.

Hän valitsi Helsingin yliopiston ennen kaikkea tutkimuksen painopisteiden ja hyvän maineen takia. Hän katsoi ennakkoon, missä ja millaisia julkaisuja maisteriohjelman tutkijat tekevät ja selasi listauksia eri yliopistojen tarjonnasta.

Otaki puolestaan perehtyi kursseihin.

– Hain Helsingin yliopistoon, koska haluan opiskella radiokemiaa, mutta sitä ei ole tarjolla Tokiossa. Täällä aiheesta tarjotaan kokonainen sarja kursseja.

Sekä Otaki että Ramírez harkitsivat myös muita pohjoismaisia yliopistoja, kuten Lundia ja Uppsalaa.

– Valitsin Helsingin yliopiston, koska Suomessa on vahva ympäristökulttuuri ja yliopistolla tehdyt tutkimukset vaikuttivat hyviltä, Ramírez sanoo.

Pa­nok­set kan­sain­vä­li­syy­teen

Otaki ja Ramírez ja 44 muuta opiskelijaa ovat ensimmäisiä Helsingin yliopiston opiskelijoita, jotka maksavat maisterintutkinnostaan. Korkeakouluopinnot muuttuivat EU- ja ETA-alueiden ulkopuolelta tuleville opiskelijoille maksullisiksi hallituksen päätöksen vuoksi.

Maisteriopiskelijoista suurin osa ei kuitenkaan rahoita koko lukuvuosimaksua itse, ja osa saa tukea myös elämiseen. Ramírezillä on apuraha Meksikosta. Otaki puolestaan sai Be 1* of the best -stipendin Helsingin yliopistolta. Niitä jaettiin ensi kertaa viime syksynä.

Helsingin yliopiston Kansainvälisten maisteriohjelmien stipendirahaston (Global Scholarship Fund) tavoitteena on tukea EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tulevia opiskelijoita ja lisätä heidän määräänsä lukukausimaksuista huolimatta.

– Toivon, että stipendit mahdollistavat lahjakkaiden nuorten opinnot ja tutustumisen huippututkimuksiimme, Helsingin yliopiston vararehtori Sari Lindblom sanoo. Hän johtaa stipendejä jakavaa apurahatoimikuntaa.

Lahjoittamalla stipendirahastoon voi tukea näitä lahjakkaita opiskelijoita, joista myös muu maailma kilpailee. Lindblomin mukaan kansainvälisyys on yliopistolle tärkeää sekä kotimaisten että ulkomaisten opiskelijoiden kannalta.

– Muualta tulevat opiskelijat tuovat uusia näkökulmia suomalaiseen yliopistoyhteisöön, tapahtuu kotikansainvälistymistä.

Avaa ovi lahjakkaalle opiskelijalle

Helsingin yliopiston englanninkielisiin maisteriohjelmiin pyrkii tuhansia nuoria. Euroopan Unionin ja Talousalueen ulkopuolelta tulijoilta on yliopistolain mukaan perittävä lukukausimaksu, joka on Helsingin yliopistossa 13 000 - 17 000 euroa lukuvuodessa.  Lukuvuosimaksun lisäksi nuoret kustantavat elämansä Suomessa kahden vuoden opiskelun ajan. Yliopisto tarjoaa parhaille hakijoille stipendejä mutta tällä hetkellä niitä on tarjolla vain harvoille, eikä jokaiseen koulutusohjelmaa riitä omaa apurahaa. Lahjoitusten avulla useampi nuori voi päästä opiskelemaan.

Haluaisitko sinä olla mukana tukemassa näitä nuoria? Lahjoita verkossa.