Sikojen hoidon opetus ja harjoittelu otti askeleen eteenpäin - luonnollisen kokoinen emakkomalli lennätettiin Japanista Saarelle

Helsingin yliopistolle, kliinisen tuotantoeläinlääketieteen osastolle Mäntsälän Saarelle saatiin useiden lahjoitusten avulla hankittua opetuskäyttöön luonnollisen kokoinen emakkomalli.

Emakko saapui Saarelle suoraan Japanista vuodenvaihteessa ja aloitti välittömästi työuransa opiskelijoiden opetuksen ja harjoittelun avustamisessa.

– Koeajan jälkeen voidaan sanoa, että emakko on havaittu erittäin päteväksi tehtäväänsä. Mainittakoon, että se on ensimmäinen laatuaan koko Euroopassa!, kertoo sikatutkija professori Mari Heinonen eläinlääketieteellisestä tiedekunnasta.

Eläinlääketieteen kandidaattiyhdistys (EKY) ry oli hankkeessa aktiivisesti mukana ja järjesti emakolle nimikilpailun. Nimiäisiä juhlittiin opiskelijoiden, henkilökunnan, dekaani Antti Sukuran ja lahjoittajien voimin Saarella 12.2.2018 kuohuviinin ja possukakun äärellä. Emakko sai nimekseen E. Makkonen ja nimen keksijäksi paljastui teekkariopiskelija Matti Ojala!

– Hieno oivallus, joka johti mukavaan suomenkieliseen nimeen, kiitos siitä keksijälle! sanoo Heinonen.

E. Makkosen tehtävänä on auttaa opetuksessa monin eri tavoin. Opiskelijat voivat harjoittaa monia kliinisiä taitoja emakon avulla ennen kuin heidät lasketaan oikeiden sikojen sekaan.

– Tämä on opetuksen kannalta ensi arvoisen tärkeää, koska mahdollisuudet oikeiden sikojen kanssa harjoitteluun ovat vähentyneet sikaloiden vähenemisen myötä, kertoo Heinonen.

E. Makkosen äärellä sujuu muun muassa seuraavien asioiden kuivaharjoittelu: ison sian käsittely, injektiopaikat, verinäytteen otto, kliininen yleistutkimus, lopetus, peräsuolitutkimus, munasarjadiagnostiikka, gynekologinen tutkimus ja anatomian kertaus.

Kevään aikana sikaopettajat iloitsevat erityisesti siitä, että E. Makkonen on mukana myös vitoskurssilaisten kliinisessä kokeessa.

Ilman lahjoittajien tukea arvokas E. Makkonen ei olisi koskaan päätynyt Suomeen. Suurkiitos seuraaville tahoille: Helsingin yliopiston opettajien akatemia, Eläinlääketieteen tutkimuksen tukisäätiö, Suomen Sianjalostuksen Säätiö, Juliana von Wendtin säätiö, Vetcare, MSD Animal Health, Orion Eläinlääkkeet ja Zoetis.