Piirustusmestari Vappu Rossi kannustaa töhertämään kokouspaperien nurkkiin

Piirustus kuului 1700-luvun akateemisiin taitoihin siinä kuin tanssi ja miekkailukin. Nyt yliopiston Piirustussali on parin vuoden tauon jälkeen jälleen auki.

Uusi piirustusmestari, kuvataiteilija Vappu Rossi tuli alkusyksystä yliopiston leipiin. Hän on auttanut Piirustussalia hoitavaa Yliopistomuseota saamaan tilat kuntoon ja aloittanut oppitunnit.

Pesti on kaksivuotinen ja puolipäiväinen, joten välillä mestari toteuttaa omia projektejaan työhuoneellaan Käpylässä tai Sysmän sairaalassa, jonne hän tekee seinäteosta.

Piirustusmestareina ovat aiemmin toimineet muun muassa Magnus von Wright, Eero Järnefelt ja Väinö Blomstedt. Salin opiskelijoissakin on ollut taitureita, kuten Helene Schjerfbeck, Maria Wiik ja Albert Edelfelt. Vappu Rossi on ensimmäinen nainen pestissä.

— Tämä first lady -tilanne valkeni minulle yllätyksenä. Olen tehtävään sopiva, motivoitunut ja innoissani, Kuvataideakatemiasta ja Taideteollisesta korkeakoulusta valmistunut Rossi vakuuttaa.

"Kellun ihanalla tiedon pilvellä"

Vappu Rossi on opettanut kaikissa pääkaupunkiseudun taidelaitoksissa.

— Olen jalostanut piirtämisen opetusmetodeja vuosien ajan ja pohtinut sitä, miten kuvataidetta voisi oppia ja opettaa entistä paremmin.

Piirustusalilla hänen oppilaikseen hakeutuu esimerkiksi oikeustieteen, psykologian, käsityötieteen ja poliittisen historian osaajia.

— On luksusta saada koko ajan niin paljon fantastista tietoa eri aloilta. Kellun ihanalla tiedon pilvellä.

Taideopetuksen yliopistollinen historia juontaa 1700-luvulle. Piirustus kuului akateemisten opiskelijoiden käytännön opintoihin — kuten myös miekkailu, ratsastus, musiikki ja tanssi.

Piirtäminen tukee muistia

Rossi myös laulaa, säveltää ja sanoittaa. Kabaree- ja teatterimusiikkia esittävä kymmenhenkinen yhtye Kitkerät Neitsyet täytti viime vuonna 20 vuotta.

— Luulin joidenkin överiksi vedettyjen kappaleiden vanhentuneen, mutta sitten tuli #metoo. Palautimme Etkö nyt leikkiä ymmärrä -laulun vuodelta 2005 uudelleen ohjelmistoon.

Piirtäjän katseesta on paljon hyötyä. Vappu Rossi neuvoo jatkamaan luentomuistiinpanojen ja kokouspapereiden nurkkiin raapustelemista.

— Piirteleminen auttaa muistamaan kuultua, vaikka vain värittelisi a-kirjainten keskustoja.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehden numerossa Y/02/19.