Mun juttu – meidän tulevaisuus -päätösseminaari 16.11. Lahdessa

Mun juttu -hanke on tukenut nuorten hyvinvointia taiteen, kulttuurin, luonnon, liikunnan ja yrittäjyyskasvatuksen keinoin. Päätösseminaarin pääpuhujana on luonnon käyttämistä oppimisympäristönä tutkinut Dr. Simon Beames. Tervetuloa!

Mun juttu – meidän tulevaisuus -hankkeen päätösseminaari
torstaina 16.11.2017 kello 8:30–15:30, Hiihtomuseon auditorio, Salpausselänkatu 8

Luovilla menetelmillä uusille poluille

Lahden Yliopistokampus järjestää seminaarin Mun juttu -hankkeen tuloksista. Hankkeen tavoitteena on ollut nuorten hyvinvoinnin tukeminen taiteen, kulttuurin, luonnon, liikunnan ja yrittäjyyskasvatuksen keinoin. Toisaalta on vahvistettu nuorten parissa toimivan palveluverkoston osaamista, yhteistyötä ja tiedonvaihtoa. Hankkeessa on tuotettu myös tutkimustietoa nuorten elämis- ja arvomaailmasta ja arvioitu pilottien vaikuttavuutta.

Pääpuhujana seminaarissa on Edinburghin yliopistosta Dr. Simon Beames, joka on asiantuntija luonnon käyttämisessä oppimisympäristönä ja hänen toinen lempiaiheensa on Z-sukupolvi. Beames listaa kolme Z-sukupolvea yhdistävää ominaisuutta:

– Nuoret ovat huolissaan tulevaisuudesta ja maailma näyttää epävarmalta, sillä he ovat syntyneet aikaan, jossa vallitsee pelko terrorismista, globaalista finanssikriisistä ja ympäristökatastrofeista. He elävät ja hengittävät online-maailmaa ja toleranssi palveluiden hitaudesta ja online välineiden puuttumisesta on pieni. Nuorten fyysinen ja psyykkinen terveydentila on heikentynyt, liikunta-aktiivisuuden on havaittu vähenevän iän karttuessa selvästi, pojilla jopa muita maita enemmän.

Beames mainitsee yhdistäviksi ominaisuuksiksi myös pienentyneet perhekoot ja iäkkäämmät vanhemmat sekä sen, että elämä on entistä aikataulutetumpaa. Myös koulutus ja työpaikat muuttuvat ja oman elämän hallinta ja työelämässä tarvittavat metataidot korostuvat muuttuvassa yhteiskunnassamme, jossa tulevaisuuden työpaikat eivät tule olemaan samanlaisia kuin viime vuosikymmeninä.

Seminaarissa on kaksi julkistamistilaisuutta. Lahden mediapajanuorten lyhytelokuva Padasjoen retkestä saa ensiesityksensä. Dokumenttiohjaaja Esa Illi oli mentorina nuorille, jotka ryhmänä suunnittelivat, kuvasivat sekä editoivat elokuvan. Nuorten oma kokemus haastavasta tehtävästä oli positiivinen.

– Oli hienoa toteuttaa kuvausjuttua tiiminä. Sai rauhassa pohtia kuvakulmia, zoomailla ja kaikki auttoivat toisiaan. Alkoi taas luottaa itseensä, että kyllä taidan sittenkin osata tehdä tätä mediahommaa, kertovat Salmi Salmi ja Minja Veijonen.

Toinen julkistus on Tässä mä olen -teos, joka sisältää monipuolisen kattauksen hankkeen toimintoja: tutkimusta, pilotteja ja kartoituksia.

Sokerina pohjalla Seminaarissa kuullaan Tuomas Milonoffin ja Riku Rantasen esitys, jossa he valottavat Madventures-ohjelman syntytarinaa.

8.30 Aamukahvit ja musiikkiesitys
FEMME-yhtye
8.40 Tervetulosanat
Saara Vauramo, Lahden kaupunki