Mooceista on moneksi

Moocit eli avoimet verkkokurssit ovat kaikkien saatavilla. Niillä voi tutustua yliopiston eri aineisiin ja hankkia vaikkapa tietojenkäsittelytieteen opiskeluoikeuden.

MOOCit  ovat tuttuja tietojenkäsittelytieteiden laitoksella. Siellä MOOCeja eli kaikille avoimia verkkokursseja on kehitetty ja hyödynnetty opetuksessa jo kymmenen vuoden ajan. Ensimmäisenä ”moocitettiin” ohjelmoinnin opetus yliopistonlehtorien Matti Luukkaisen ja Arto Hellaksen johdolla. Työn tuloksena kehittyi niin tehokas kisällioppimisen malli, ettei ohjelmoinnin opetuksessa ole sen jälkeen palattu lainkaan luento-opetukseen.

– Tuon kurssin tehtävät ja ohjeet löytyvät verkkoalustoilta, ja niihin tutustumisen jälkeen opiskelija ryhtyy saman tien itse tekemään. Taitojen kasvaessa tehtävät tasaisesti vaikeutuvat, tietojenkäsittelytieteen professori Teemu Roos kertoo.

Alan vanhemmat opiskelijat  päivystävät tiettyinä aikoina isossa konesalissa, jonne kurssia voi mennä tekemään ja kysymään neuvoja. Vaikeuksissa voi tietenkin kääntyä myös opettajien puoleen.Roos on huomannut ilokseen, että mallin myötä opiskelijoiden ohjelmointitaidot ovat kasvaneet  kohisten.

Kansanvalistushitti Elements of AI

Tehokkaan opetustyökalun lisäksi MOOCeilla on muitakin rooleja. Ne toimivat matalan kynnyksen tutustumispaikkoina eri opintoihin. Suorittamalla tietojenkäsittelytieteen avoimet MOOC:t hyvin, voi hankkia itselleen jopa opiskelupaikan laitokselle. Helposti lähestyttävällä MOOCilla voi tehdä kansanvalistustakin. Helsingin yliopiston kaikkien aikojen hittikurssi Elements of AI:n tavoite oli kansantajuistaa tekoälyä, ja siinä se onnistui loistavasti. Teemu Roos vastasi kurssin asiasisällöistä, it-yritys Reaktor palvelumuotoilusta ja markkinoinnista. Näkyvyytensä ansiosta kurssi on todennäköisesti vaikuttanut siihen, että yliopiston tietojenkäsittelytieteen ja datatieteen koulutusohjelmissa sekä Reaktorin omissa rekrytoinneissa on nähty huima kasvupiikki hakijamäärissä kurssin jälkeen.

– Siitä ei ole ollut haittaa, että Googlen toimitusjohtaja ja Ranskan presidentti ovat kurssiamme ja tavoitteitamme kehuneet. Helsingin yliopistoa ja Reaktoria pidetään cooleina paikkoina maailmalla, Roos iloitsee.

Päivitä itsesi avointen verkkokurssien avulla

Haluatko tutustua yliopisto-opiskeluun, vaihtelua etätöihin tai varmistaa, että osaamisesi vastaa työelämän tarpeita? Jos vastasit kyllä, tutustu Helsingin yliopiston verkkokurssien tarjontaan ja valitse itsellesi sopiva kurssi.

Helsingin yliopisto tarjoaa lukuisia kaikille avoimia ja maksuttomia verkkokursseja eri tieteenaloilta. Verkkokurssit tarjoavat joustavan ja kustannustehokkaan tavan osaamisen kehittämiseen. Voit opiskella etänä tai töiden ohessa oman aikataulusi mukaan. Voit opiskella myös siellä missä haluat, vaikkapa kotisohvalla. Verkkokurssin sisällöt pohjautuvat ylipiston uusimpaan tutkimukseen.

Valikoima Helsingin yliopiston avointen verkkokurssien tarjonnasta löytyy Jatkuva oppiminen -sivuilta.