Kimmo Svinhufvud – Vuoden tieteentekijä

Kirjoittamisen opettaja ja graduntekijöiden tsemppaaja palkittiin tänään Vuoden tieteentekijänä.

Äidinkielen yliopisto-opettaja Kimmo Svinhufvud palkittiin tänään 13.10. Tieteentekijöiden liiton Opetus – välttämätön hyvä? -seminaarissa Vuoden tieteentekijän arvonimellä. Svinhufvud pitää Helsingin yliopiston Kielikeskuksessa kirjoittamiskursseja muun muassa graduntekijöille ja väitöskirjatutkijoille.

Svinhufvudin oma väitöskirja käsittelee opiskelijan ja gradunohjaajan vuorovaikutusta. Vuosi sitten valmistuneesta väitöstutkimuksesta kerrotaan tarkemmin vuodentakaisessa Yliopisto-lehden artikkelissa.

Tieteentekijöiden liitto perusteli valintaa Svinhufvudin taidolla tukea sekä opiskelijoiden motivaatiota että opiskelutaitoa. Svinhufvud on Helsingin yliopiston Opettajien akatemian jäsen.

Svinhufvud on kouluttanut opinnäytteen tekijöitä ja ohjaajia myös muissa yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa, mutta suurin yleisö hänellä on silti verkossa. Suosituista Gradutakuu- ja Tohtoritakuu-blogeista löytyy sekä käytännön neuvoja että kannustusta työrutistukseen.

Gradublogi on jatkoa kirjamuotoiselle Gradutakuu-oppaalle. Valmisteilla on myös Tohtoritakuu-kirja, jonka on tarkoitus ilmestyä ensi vuonna.

Aiemmin Svinhufvud on julkaissut kirjoittamista ja kirjoittamisen tutkimusta käsittelevän teoksen Kokonaisvaltainen kirjoittaminen.