Kesän kävelykierrokset alkoivat

Miksi Athene-talossa on kappeli-niminen tila? Entä miksi valtsikan ainejärjestön biletila onkaan nimeltään Kuppala? Vastaukset saat kesän taidehistoriallisilta kävelykierroksilta. Uutuutena on kierros Kaisa-talossa.

Taidehistorian opiskelijat tutustuttavat tänäkin kesänä kaikki kiinnostuneet yliopiston rakennuksiin ja niiden kätkemiin aarteisiin. Tunnin mittaisia maksuttomia taidehistoriallisia kävelykierroksia järjestetään kaikilla kampuksilla yhteensä noin kuusikymmentä, yhdentoista oppaan voimin.

Kesän kävelykierroksia koordinoiva taidehistorian opiskelija Hanna Hannus kertoo opastusten laajentuneen vuosittain.

– Tämän vuoden uutuuskierros uusinta arkkitehtuuria keskustakampuksella esittelee Kaisa-kirjastoa sekä mahdollisesti myös Social och kommunalhögskolanin uudehkoa rakennusta. Opiskelijaoppailta kuulee paitsi rakennusten historiasta ja arkkitehtuurista myös siitä, mitä tyylisuuntaa tai ajanjaksoa ne edustavat, Hannus valottaa.

Kierroksia uusille yliopistolaisille

Ensimmäiset taidehistorialliset kävelykierrokset järjestetään kesäkuun puolivälissä ja ne jatkuvat läpi kesän, tänä vuonna jopa alkusyksyyn.

– Kierroksia on aiempaa enemmän tarjolla elokuun lopussa ja syyskuun alussa. Tavoitteena on saada uudet yliopistolaiset mukaan kierroksille tutustumaan yliopistoon, Hanna Hannus kertoo.

Kierrokset järjestetään pääosin iltapäivisin. Suomenkielisten kierrosten lisäksi on myös kolme ruotsinkielistä kierrosta sekä englanninkielinen keskustakampusta esittelevä kierros. Kierroksia on myös mahdollista tilata ryhmille pientä korvausta vastaan.

Näe yliopisto uusin silmin

Mitä tunnin mittainen kävelykierros antaa yliopistolaisille? Hanna Hannus lupaa ainakin yllättäviä näkökulmia tuttuihinkin tiloihin.

– Yliopiston tilat kertovat paljon niiden rakentamisajan yhteiskunnasta ja yliopistokäsityksestä. Oppailta kuulee tarinoita sekä arkkitehtuurista että rakennusten historiasta laajemmin. Kävelykierrokset tarjoavat mahdollisuuden päästä oppaan johdolla tiloihin, joihin ei muuten tulisi mentyä. Kannattaa myös lähteä tutustumaan muiden kampusten arkkitehtuuriin, kannustaa Hannus.

Keskustakampuksen kierroksilta saat vastauksen myös jutun alussa esitettyihin kysymyksiin.