HYY150: 150-vuotias ylioppilaskunta juhlii

Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan juhlavuosi huipentuu marraskuussa suureen tapahtumakokonaisuuteen.

Helsingin yliopiston ylioppilaskunta juhlii tänä vuonna 150-vuotista taivaltaan. Marraskuussa HYYssä järjestetään yli 30 pientä ja suurta juhlavuositapahtumaa. Vuosijuhlaa vietetään 24.11. Vanhalla ylioppilastalolla. HYYn varsinaisena vuosipäivänä maanantaina 26.11. Vanhalla ylioppilastalolla järjestetään puolestaan vaikuttamistapahtuma Huominen tehdään NYT, jossa katseet käännetään tulevaisuuteen. Myös vuosijuhlaviikonloppua edeltävä HYY150-festivaali on täynnä kiinnostavia tapahtumia.

HYY150-festivaali 10.-24.11.2018

HYY150-festivaali kokoaa yhteen HYYn järjestöjen, osakuntien ja valiokuntien jännittävimmät tapahtumat, joita järjestetään kahden viikon ajan yliopiston kampuksilla ja Helsingin avainalueilla. Ohjelmistossa mm. konsertteja, klubeja, keskustelutilaisuuksia ja seminaareja.

Musiikkia

Festivaalin avaa ylioppilaskunnan musiikkikorporaatioiden juhlava yhteiskonsertti Tulen synty. Yliopiston juhlasalissa lauantaina 10.11. järjestettävässä konsertissa esiintyvät sinfoniaorkesteri Ylioppilaskunnan Soittajat, mieskuoro Ylioppilaskunnan Laulajat, naiskuoro Lyran sekä mieskuoro Akademen. Illan ohjelma tarjoaa maistiaisia musiikkikorporaatioiden laajasta osaamisesta.

Ylioppilaskunnan Laulajat esiintyvät myös torstaina 22.11. Apollo Live Clubin lavalla. Viihdemusiikilla kyllästetyssä YLtamat-konsertissa kuullaan mm. kvartetteja sekä mieskuorolle sovitettuja pop-kappaleita.

Musiikkitieteen opiskelijoiden Synkooppi ry:n järjestämässä Perspectives ´18 – Sähkömusiikkia HYYssä -konsertissa juhlistetaan puolestaan HYYn ja HY:n elektronimusiikkistudion yhteistä historiaa. Lähtökohtana on vuoden 1968 marraskuussa julkaistu HYYn 100-vuotisjuhlalevy Perspectives '68 – Music in Finland. Konsertti järjestetään lauantaina 17.11. Elokuvateatteri Orionissa.

Historiaa

Monissa muissa festivaalin tapahtumissa katsahdetaan ylioppilaskunnan menneisyyteen. HYYn Kehitysyhteistyövaliokunnan historiaa avaava valokuvanäyttely Suunnannäyttäjät esittelee opiskelijaliikkeen roolia kehitysyhteistyössä 1950-luvulta nykypäivään. Kaikille avoin näyttely kiertää Keskustan, Kumpulan ja Viikin kampuksilla 12.-24.11.

HYYn historiaan voit tutustua myös Helsingin Yliopiston Ylioppilaskunnan Historian Ystävien kaikille avoimissa juhlavuosiseminaareissa: ”Tentteihin emme me ehtineet” -seminaari luo katsauksen opiskelijoiden juhlakulttuuriin keskiviikkona 14.11. Englanninkielinen ”Let the imagination reign! – Long term impacts of the 1968 student revolt”

käsittelee puolestaan vuoden 1968 opiskelijaliikkeen perintöä 50 vuotta sitten tapahtuneen Vanhan ylioppilastalon valtauksen hengessä. Seminaari järjestetään Vanhan ylioppilastalon Musiikkisalissa torstaina 22.11.

Osakuntien historiasta kiinnostuneille on tarjolla opastuskierroksia kahdessa osakuntatalossa. Nylands Nationsin talolla 19.11. järjestettävän kierroksen teemana on talon valtaus vuonna 1918. Hämäläisten talon avoimien ovien päivänä 12.11. pääset tutustumaan itse talon lisäksi harvoin esillä olevia teoksia sisältävään taidenäyttelyyn.

Keskustelutilaisuuksia

HYY150-festivaaliin sisältyy myös seminaareja ja keskustelutilaisuuksia, joissa asiantuntijoiden puheenvuorot yhdistyvät opiskelijoiden näkökulmaan. HYYn työelämäsektorin järjestämän FutureWorks-tapahtuman teemana on tulevaisuuden työ. Suuri työelämätapahtuma järjestetään Tiedekulmassa keskiviikkona 21.11. ja se sisältää mm. digitalisaatiota, robotisaatiota ja teknologian kehitystä käsitteleviä keynote-puheenvuoroja, keskustelupaneeleja sekä työpajoja. Tapahtuma on ilmainen ja kaikille avoin.

Maanantaina 19.11. SitVasin järjestämässä Luokka & Yliopisto -keskustelupaneelissa puhutaan työväenluokkaistaustaisten opiskelijoiden asemasta akateemisessa ympäristössä. Paneelissa aiheesta keskustelevat yhteiskuntatieteilijä ja psykoterapeutti Katriina Järvinen sekä väitöskirjatutkija Susanna Mikkonen.

Kompleksi ry:n tilaisuudessa Terkko Health Hubissa perjantaina 16.11. perehdytään puolestaan seksuaali- ja sukupuolivähemmistöjen kohtaamiseen potilastyössä. Tilaisuutta johtaa Trasek ry:n varapuheenjohtaja Kasper Kivistö.

Kulttuuria

Kotimaisen kirjallisuuden ja yleisen kirjallisuustieteen opiskelijoiden järjestämä RunoSoul 2018 tuo Korjaamon Vintin lavalle esikoisrunoilijoita ja musiikkia keskiviikkona 14.11. Perinteinen tapahtuma järjestetään jo viidettätoista kertaa, ja tällä kertaa mukana ovat runoilijat Stina Saari, Miia Kontro, Tuukka Pietarinen sekä Nelli Ruotsalainen. Raadissa mm. esseisti ja suomentaja Antti Nylén sekä runouden tutkija Katja Seutu.

HYYn jäsenet ovat tuottaneet juhlavuoden kunniaksi oheisohjelmaa myös Helsingin taidemuseo HAMin Gilbert & George -näyttelyn yhteyteen. Torstaina 22.11. museon tiloissa Tennispalatsissa järjestettävässä THE MAJOR STUDENT DAY –tapahtumassa näyttelyä täydentävät mm. Groteski-lehden zine-työpaja, Sub ry:n taideteosappro sekä Kumous ry:n tulevaisuutta käsittelevä keskustelupaneeli. Opiskelijakortin haltijoille tarjolla on lisäksi ilmainen sisäänpääsy.

Festivaali huipentuu HYYn 150. vuosijuhlaan, jota vietetään Vanhalla ylioppilastalolla 24.11.

Huominen tehdään NYT

Maanantaina 26.11. vietetään HYYn varsinaista vuosipäivää, jolloin Vanhalla ylioppilastalolla järjestetään kaikille avoin Huominen tehdään NYT –vaikuttamistapahtuma.

Tapahtuman kahdella lavalla keskustellaan laajoista, tulevaisuutta koskettavista aiheista opiskelijaliikkeen näkökulmasta. Aiheina mm. kestävä kehitys, yritysten vastuu, opiskelijoiden sosiaaliturva, tulevaisuuden työ, opiskelijoiden mielenterveys, ilmastoahdistus ja johtaminen.

Tapahtumassa muistellaan myös Vanhan ylioppilastalon valtausta, josta tulee tänä vuonna kuluneeksi 50 vuotta.

Tervetuloa juhlistamaan 150-vuotiasta Helsingin yliopiston ylioppilaskuntaa!

Katso tarkemmat tiedot ohjelmasta