Helsingin yliopisto valkokankaalla

Yliopisto on vuosikymmenten varrella tarjonnut kulissit tai tapahtumapaikan lukuisille tv-sarjoille ja elokuville. Elokuvateatteri Orion esittää ensi viikolla dokumenttikoosteen yliopistolta.

Yliopiston juhlavuoden kunniaksi Kansallinen audiovisuaalinen instituutti (KAVI) esittää keskiviikkona 8.4. arkistofilmeistä varta vasten rakennetun koosteen Helsingin ylipisto 375 vuotta. Materiaalia on kertynyt vuodesta 1906 saakka.

KAVIn erikoistutkija Jari Sedergren kertoo, ettei koostetta rakennettu dokumentiksi yliopistosta vaan ajatuksena on näyttää, miten elokuva on tarttunut akateemisuuteen, yliopistoon ja opiskelijaelämään.

– Yliopiston varsinaisesta toiminnasta on vähemmän aineistoa kuin sen kulttuurisista ja poliittisista kohtaamisista. Yritämme myös olla vähemmän vakavia, kuin mitä tilatut juhlafilmit aikanaan olivat, Sedergren sanoo.

Hajamielinen professori

Helsingin yliopisto oli suosittu fiktiivisten elokuvien ja televisiosarjojen kuvaus- ja tapahtumapaikka jo 1940-luvulla. Sedergren poimii kuitenkin esimerkin vuodelta 1950: Matti Kassilan ohjaamassa elokuvassa Professori Masa pääosaa esitti Tauno Palo.

– Hajamielisten professorien ja nättien opiskelijoiden kohtaaminen lienee juuri suomalaisen näytelmäelokuvan luoma klisee, ja tarjoaahan se myös mahdollisuuksia parodiaan.

Rakkautta ja särkyviä liittoja

Myös nykyohjaajat ja –käsikirjoittajat ovat saaneet innoitusta yliopistosta. Parin vuoden takaisessa 21 tapaa pilata avioliitto -elokuvassa Helsingin yliopiston tutkija Sanna Manner (Armi Toivanen) tutkii avioliittoja ja sitä, miksi onnellisesta tilanteesta niin usein päädytään eroon.

Elokuvan ohjannut ja käsikirjoittanut Johanna Vuoksenmaa kertoo valinneensa päähenkilöksi tutkijan, koska häntä kiinnostivat faktat rakkausaiheen takana.

– Halusin päähenkilön, jonka näkökulma avioliittoon ja avioeroihin olisi analyyttinen, neutraali ja tieteellinen, ja jonka tutkimus voisi olla seurantatutkimus, Vuoksenmaa kertoo.

Myös Olli Saarelan ohjaamassa, Virpi Hämeen-Anttilan romaaniin pohjautuvassa Suden vuosi -elokuvassa yliopistolla oli iso rooli. Sedergren löytää elokuvasta yhtymäkohtia vanhoihin teemoihin.

– Yliopisto toimii syttyvän rakkauden foorumina. Elokuvassa ovat esillä Professori Masan piirteet, ja rakkauttakin tulvi yli sovinnaisten rajojen, sillä dosentin vanha liitto särkyy uuden tieltä.

Ihanat miljööt

Yliopisto ei tarjoa inspiraatiota vain juonen käänteisiin vaan sen suojista löytyy myös suosittuja kuvauspaikkoja. Vuonna 2014 esitettyä televisiosarjaa Nymfit kuvattiin Helsingin yliopiston Arppeanumissa ja Kansalliskirjastossa.

Vuoksenmaa kertoo, että hänen avioliittoelokuvaansa kuvattiin sisä- ja ulkotiloissa Siltavuorenpenkereellä. Koska päähenkilön ystäväkin on töissä Helsingin yliopistossa, ulkokohtauksia kuvattiin myös toisessa miljöössä, oikeuslääketieteen laitoksella Pikku-Huopalahdessa.

Yliopisto vilahtaa myös viime syksynä ja alkuvuonna 2015 kuvatun Roba-televisiosarjan toisella tuotantokaudella. Sarjan toinen apulaisohjaaja Silja Eriksson kertoo, että sarjaa kuvattiin keskustakampuksella Fabianinkadun sisäpihalla muutamana päivänä.

– Sarjan juonenkäänteisiin yliopisto ei liittynyt, vaan yliopiston sisäpiha esittää sarjassa Roban poliisiaseman sisäpihaa, Eriksson paljastaa.

Lyhytelokuvia yliopistosta esitetään KAVIn Dokumentin ytimessä -sarjassa elokuvateatteri Orionissa keskiviikkona 8.4. kello 17. Lippuja (6,50 €) esitykseen voi ostaa verkosta tai Orionin lippukassalta (Eerikinkatu 15) puoli tuntia ennen näytöksen alkua.

Helsingin yliopisto 375 vuotta -esitys Orionissa