Helsingin yliopisto on maailman sadan parhaan joukossa 19 tieteenalalla

Hammaslääketiede arvioitiin maailman 24. parhaaksi.

Helsingin yliopisto yltää maailman sadan kärkeen 19 alalla. Yhdeksällä tieteenalalla Helsingin yliopisto on 50 parhaan joukossa. Global Ranking of Academic Subjects 2020 -vertailu on Shanghai Rankingin tekemä.

Parhaiten aloista sijoittuvat hammaslääketiede (vertailun sija 24), ilmakehätieteet (sija 35) ja ekologia (39).

Vertailussa oli mukana 54 tieteenalaa luonnontieteiden, insinööritieteiden, elämäntieteiden, lääketieteen ja yhteiskuntatieteiden aloilta. Mukana oli yi 4000 yliopistoa ympäri maailmaa. Parhaiten vertailussa sijoittuvat yhdysvaltalaiset yliopistot, joilla on ykköspaikka 31 alalla. Eniten kärkisijoja vertailussa sai Harvardin yliopisto.

Vertailun arviointikriteerejä ovat muun muassa tutkimuksen laatu ja huippuus, kansainvälisen yhteistyön laajuus ja akateemiset tunnustukset.

Academic Ranking of World Universities (ARWU) -vertailuja julkaiseva Shanghai Ranking on yksi arvostetuimmista kansainvälisistä yliopistovertailuista. Tieteenalakohtaisiin tuloksiin voi tutustua Global Ranking of Academic Subjects -listauksessa.

Helsingin yliopiston alojen sijoitukset Global Ranking of Academic Subjects 2020 -vertailussa

Sijat 1–50

Dentistry & Oral Sciences / Hammaslääketiede 24

Atmospheric Science/ Ilmakehätieteet 35