Ennen juhlaluentoja oli kahvikonsistori

Yli kymmeneltä tieteenalalta pidettävät uusien professorien luennot ovat oiva tilaisuus tutustua yliopiston tutkimuksen kirjoon. Aiemmin uudet professorit esittäytyivät vain kollegoilleen.

Suuri yleisö on tervetullut kuulemaan uusien professorien tervetuliaisluentoja keskiviikkona 25. toukokuuta. Kaksi kertaa vuodessa pidettävät luennot avaavat ikkunoita uusimpaan tutkimukseen. Jokaisesta professorista on lisäksi julkaistu haastattelu.

Uusien professorien esittäytyminen on historian kuluessa vaihdellut. Ennen nykyisiä yleisöluentoja, 1970- ja -80-luvuilla, professoreja nimitettiin nykyistä huomattavasti vähemmän, usein vain viisi tai kuusi vuodessa. Näin muistelee konsistorin eli hallitusta vastaavan toimielimen silloinen sihteeri Jukka Petänen. Nykyään uusia professoreita aloittaa noin 40 vuodessa.

Uudet professorit kutsuttiin kaksi kerrallaan suuren konsistorin eli kaikkien professorien kokoukseen. He pitivät kumpikin noin puolen tunnin mittaisen luennon pienessä juhlasalissa. Professorit vannoivat myös tuomarinvalan, koska joutuivat konsistorin jäseninä käyttämään tuomiovaltaa esimerkiksi virkavalituksissa.

Lopuksi siirryttiin opiskelijakahvilaan niin sanottuun kahvikonsistoriin.

Dekaanin puheissa huumori kukki

Kahvikonsistorit muistetaan hauskoina, koska niissä dekaanit esittelivät professorinsa humoristisessa valossa. Mukaan oli poimittu yksityiskohtia esimerkiksi lapsuus- tai opiskeluvuosilta. Kaksi uutta professoria kahvittivat satapäisen professorikunnan omasta pussistaan.

– Uudelle professorille itselleen päivä oli vakavampi. Moni laski, kuinka monessa kahvikonsistorissa täytyy itse vierailla ennen kuin kahvit ovat maksaneet itsensä takaisin, Petänen muistelee.

Tarjolla kahvikonsistorissa oli kahvin lisäksi usein mansikkakakku vihreällä marsipaanireunuksella sekä pullaa ja keksiä.

Tervetuliaisluennot kaikille avoimia

Virkaanastujaisluennot vaihtuivat juhlaluennoiksi, ja nyt nimi on tervetuliaisluennot. Uusien professorien tervetuliaisluennot keskiviikkona 25.5. tarjoilevat hienon kattauksen tieteen sisältöjä julkistaloudesta syöpätauteihin ja psykologiasta Kiinan tutkimukseen. Yleistajuinen 20 minuutin luento esittelee kunkin professorin oman tieteenalan keskeisiä kysymyksiä.

Ennen luentoa tiedekunnan dekaani tai varadekaani esittelee professorin. Luennot pidetään kuudessa salissa yliopiston päärakennuksessa (Aleksanterinkatu 5), ja yleisö voi vaihtaa salia taukojen aikana.

Yhteinen ohjelma alkaa juhlasalissa kello 16, ja siellä yksi uusi professori pitää vielä tervetuliaisluennon. Tänä vuonna luennon pitäjänä on viestinnän professori Anu Kantola. Myös tämä osuus on kaikille avoin.

Tervetuliaisluentojen aikataulu ke 25.5. klo 14.00–17.00

Helsingin yliopiston uudet professorit

Seuraa professori Anu Kantolan tervetuliaisluentoa suorana lähetyksenä 25.5. kello 16 alkaen