Nuoren tutkijan palkinto Gustav Boije af Gennäsille

Farmasian tiedekunnan tämänvuotisen nuoren tutkijan palkinnon saa tutkijatohtori Gustav Boije af Gennäs. Palkinto myönnetään aktiiviselle ja tutkijanurallaan menestyneelle tiedekunnan tutkijalle.

Tutkijatohtori Gustav Boije af Gennäsille on myönnetty farmasian tiedekunnan nuoren tutkijan palkinto. Palkintoon sisältyy 10 000 euron määräraha tutkimustyön edistämiseen.

Lääkeainekemistiksi itsensä määrittelevällä tutkijalla on monipuolinen kemian ja biokemian koulutus.

– Ajattelin ensin lukion jälkeen lähteä lukemaan biokemiaa tai farmasiaa, mutta päädyinkin lopulta opiskelemaan toista vaihtoehtoani, kemiaa. Mietin, että voin sitten sieltä siirtyä biokemian tai farmasian puolelle. Lopulta orgaaninen kemia alkoi kiinnostaa minua yhä enemmän, ja siitä tein myös pro graduni, Gustav Boije af Gennäs sanoo.

Boije af Gennäs opiskeli kuitenkin biokemiaa laajan sivuaineen verran. Lopullisesti ura selkiytyi opiskelijavaihdossa Englannissa.

– Opiskelin siellä lääkeainekemiaa, ja silloin minulle valkeni, että haluan tehdä juuri tätä. Lääkeainekemistin työssä on nimenomaan tärkeää hyvä idea ja se, että löydetään ensin lääkkeelle sopiva kohde. Kemian perusasiat eivät vuosien kuluessa juuri muutu, vaikka onkin tärkeää pysyä ajan hermolla esimerkiksi uusien synteesimetodien suhteen.

Farmasian tiedekuntaan Gustav Boije af Gennäs päätyi professori Jari Yli-Kauhaluoman ehdotuksesta, ja väitöskirja valmistui 2011.

Hiljattain vastuullisen tutkijan aseman saaneella Gustav Boije af Gennäsillä on monta rautaa tulessa. Yliopiston kolmevuotisen rahoituksen turvin hän ohjaa jatko-opiskelija Niklas Johanssonia projektissa, jossa suunnitellaan ja syntetisoidaan uusia, tulevia malarialääkkeitä. Tutkimus liittyy malariaa aiheuttavan alkueläimen nujertamiseen vaikuttamalla sen solukalvolla olevaan proteiiniin. Boije af Gennäsillä on lisäksi yksi maisteritason ohjattava tässä tutkimuksessa.

Omalle työlle rahoitus tulee TEKES:in rahoittaman 3iRegeneration-projektin kautta, ja siinä on mukana hänen tohtorikoulutettava Mikael Jumppanen. Professori Tapio Kotiahon Suomen Akatemian projektissa Gustav Boije af Gennäs ohjaa mikrosiruja tutkivaa tohtorikoulutettava Sofia Nilssonia, ja omaan väitöskirjaan liittyvää proteiinikinaasi C -tutkimusta puolestaan jatkaa Riccardo Provenzani.

Nyt saatu tiedekunnan nuoren tutkijan palkinto on toivottavasti alkusoittoa toiselle nuoren tutkijan apurahalle. Gustav Boije af Gennäs on nimittäin päässyt toiselle kierrokselle Euroopan tutkimusneuvosto ERC:n rahoitushaussa.