Nobel-voittaja Bengt Holmström on Helsingin yliopiston alumni

Taloustieteen Nobel-palkinnon saanut suomalaisekonomisti Bengt Holmström opiskeli Helsingin yliopistossa matematiikkaa.

Suomalaisekonomisti Bengt Holmström sai yhdessä yhdysvaltalaisen Oliver Hartin kanssa Nobelin taloustieteen palkinnon 2016 työstään sopimusteorian tutkimuksessa.

Massachusetts Institute of Technologyn MIT:n taloustieteen professori Bengt Holmström valmistui Helsingin yliopistosta filosofian kandidaatiksi vuonna 1972 pääaineenaan matematiikka. Sivuaineina Holmström opiskeli fysiikkaa, teoreettista fysiikkaa ja tilastotiedettä.

Helsingin yliopiston alumniyhdistys valitsi Bengt Holmströmin Vuoden Alumniksi 2010.

Valinnan yhteydessä Holmström kuvaili, että alumnius merkitsee hänelle kiitollisuutta ”inspiroivasta opetuksesta, joka on vaikuttanut ratkaisevasti elämän valintoihin”.

Helsingin yliopiston alumniyhdistys myöntää vuosittain Vuoden Alumni -arvonimen henkilölle, joka on toiminnallaan ja esimerkillään tukenut ja edistänyt akateemista arvostusta omalla alallaan.

”Yksikin professori voi saada ihmeitä aikaan”