Miten koira näkee ihmisen, ja ihminen koiran?

Koira ja ihminen ovat eläneet yhdessä kymmeniä tuhansia vuosia. Mutta kuinka kumppanukset oikeastaan näkevät toisensa? Tätä selvitetään Tiedekulmassa tiistaina 3.12.

Tutkijatohtori Miiamaaria Kujala kertoo, että koiran kasvoja katsoessa ihmisellä aktivoituvat samat aivojen osat kuin ihmisenkin kasvoja katsottaessa.

– Samaten videokuva koirasta tekemässä jotain ihmisellekin tyypillistä, kuten vaikka puremassa ruokaa, aktivoi myös ihmisen vastaavan liikkeen katsomisessa käytössä olevia aivojen osia, Kujala kertoo.

– Jos koira kuitenkin tekee videolla jotain, mitä ihminen ei normaalisti tee, kuten haukkuu, käsittelee tietoa eri osat aivoista.

Tottumuksella on väliä

Kumpulan ja Aalto-yliopiston kollegoiden tutkimuksissa esitettiin myös videota keskenään leikkivistä koirista kahdelle ihmisryhmälle, joista toinen koostui kokeneista koirankasvattajista ja toisella ei ollut koirista juuri kokemusta.

– Koiraharrastajat käsittelivät havaintoja selvästi enemmän samoilla ohimolohkon aivojen alueilla, joilla tulkitsemme ihmisten toimintaa. Koiriin tottumattomammilla ei vastaavaa päällekkäisyyttä havaittu.

Mitä paremmin ihminen siis tuntee koiria, sitä enemmän hän vaikuttasi seuraavan niitä kuin ihmisiä ikään.

Katse kääntyy ihmiseen

Kujalan kanssa viereisessä työhuoneessa työskentelevä Heini Törnqvist on pyrkinyt kääntämään koeasetelmat tosin päin, muun muassa näyttämällä koirille kuvia ihmisistä ja seuraamalla niiden silmänliikkeitä ja aivotoimintaa.

Ihmisen ja koiran näköhavainnon käsittelystä on löydetty sekä yhteneväisyyksiä että eroja.

– Koira näyttäisi tekevän havaintoja nopeammin, mutta toisaalta menettävän nopeammin mielenkiintonsa kuviin, Törnqvist kertoo.

Muissa testeissä on myös todettu koiran tunnistavan ihmisiä kuvista.

– Vaikka koiran tärkein aisti on haju, ihmisen kanssa toimiessa koirakin luottaa näköön. Tutun ihmisen kuvaa koira katsoo pidempään kuin vieraan, Törnqvist kertoo.

Aiheesta keskustellaan Tiedekulman Koiraihmisiä ja ihmisten koiria -tilaisuudessa tiistaina 3. joulukuuta kello 16-18. Tilaisuus on osa Eläinten hyvinvoinnin tutkimuskeskuksen Eläin – sylissä ja sopassa -viikkoa. Tilaisuutta voi myös seurata suorana videolähetyksenä, ja kommentoida Twitterissä (#tiedekulma).