Metsäylioppilaiden lähes 80 vuotta sitten Kannaksella työstämä panssariestekivi paljastettiin Hyytiälässä

Panssariestekivi on kunnianosoitus satavuotiaalle Suomelle ja sotaveteraaneille.

Hyytiälän kaksi metsäylioppilaiden kesäkurssia I/1939 ja II/1939 olivat kesällä 1939 yliopiston metsänhoitajan, MMT Martti Tertin johdolla vapaaehtoisissa kenttälinnoitustöissä Karjalankannaksen Pasurinkankaalla. Yhteen panssariestekiveen he hakkasivat sanan "Hyytiälä" ja metsäylioppilaiden logon.

Kahden viikon jälkeen metsäylioppilaat palasivat jatkamaan opintojaan Hyytiälään, ja syksymmällä Helsingin yliopistoon.

Sodat keskeyttivät opinnot. Kenttälinnoitustöissä olleista metsäylioppilaista kaatui sodissa 27, ja moni haavoittui. Myös Martti Tertti kuoli Mikkelin pommituksissa tammikuussa 1940.

Teollisuuden Metsänhoitajat ry on tuottanut Kannakselta metsäylioppilaiden 78 vuotta sitten työstämän panssariestekiven. Kivi pystytettiin juhlallisin menoin syyskuun puolivälissä Hyytiälään Pilvilinnan terassin kulmalle.