Merkkipäivälahjoituksilla hyvä kiertämään

Viikin normaalikoulun lukion rehtori Reijo Honkanen täytti 60 vuotta syksyllä 2015. Honkanen ohjasi merkkipäivämuistamisensa perustamaansa rahastoon ja iloitsee nyt rahaston toiminnasta lukiolaisten tukena.

35 vuotta Helsingin yliopiston normaalikoulussa työskennellyt Reijo Honkanen päätti keräyksen järjestämisestä muutama kuukausi ennen merkkipäiväänsä.

- Tunsin rahastojen toimintaa ennalta. Helsingin yliopiston harjoittelukouluilla on monia vanhoja rahastoja, joista jaetaan vuosittain muun muassa stipendejä norssien oppilaille.

- Rahastojen toimintamalli on hyvä ja varoille maksettava tuotto erinomainen, Reijo Honkanen kiittää.

Merkkipäiväkeräyksensä tuotosta iloitseva Reijo Honkanen on itsekin tehnyt rahastoonsa lahjoituksia. Ensimmäiset stipendit on jaettu tänä syksynä.

Norssin rehtorina yli 20 vuotta toiminut Honkanen seuraa lukio-opintojen muutosta läheltä. Syksy 2016 on suurten muutosten aikaa. Uudet opetussuunnitelmat otetaan lukiotulokkaiden osalta käyttöön ja abit pääset osallistumaan ensimmäisiin sähköisiin ylioppilaskokeisiin.

- Olen aikanaan saanut tukea akateemisen urani alkutaipaleella oppikoulussa. Eräällä tavalla haluan rahastollani ”maksaa velkaa” ja laittaa hyvän kiertämään.

- Perheen taloustilanne saattaa olla este aloittaa tai jatkaa lukio-opintoja. Lukiolainen tarvitsee esimerkiksi henkilökohtaisen tietokoneen, hyvätasoisen laskimen ja oppikirjat. Opetussunnitelman vaihduttua uudet lukiolaiset eivät juuri voi hyödyntää vanhoja oppikirjoja. Hankinnat tarkoittavat useiden tuhansien menoerää lukiolaiselle.

Kansleri Thomas Wilhelmsson kiitti Reijo Honkasta rahaston perustamisesta ja merkkipäiväkeräyksen järjestämisestä kiitostilaisuudessa 2.9.2016.

- 36. lukuvuosi Helsingin yliopistolla alkoi nyt uudella, hienolla tavalla, Reijo Honkanen toteaa.

Rehtori Reijo Honkasen rahasto toimii Helsingin yliopiston harjoittelukoulujen, Helsingin normaalilyseon ja Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun, rahaston yhteydessä. Rahasto tukee Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulun lukiolaisia.