Pienet avaruuteen lähetettävät hyperspektrikamerat tuovat tietoa maapallosta ja aurinkokunnasta - avaruustutkijoille 1,2 miljoonan rahoitus Suomen Akatemialta

Suomen akatemia on myöntänyt 1,2 miljoonan rahoituksen suomalaiseen avaruustutkimukseen, jossa kehitetään avaruudessa tapahtuvaa hyperspektrikuvantamista. Hankkeessa ovat mukana Helsingin yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus ja VTT.

Spektri paljastaa taivaankappaleen koostumuksen

Avaruusteollisuudessa on käynnissä muutos, jossa pienet avaruuteen soveltuvat hyperspektrikamerat ovat tulleet yhä tärkeämmiksi.

Hyperspektrikamerat kuvaavat kohdetta useilla valon aallonpituuksilla aina näkyvästä infrapunaan asti. Tällöin jokaiselle kuvan pisteelle muodostuu spektri. Tätä voidaan hyödyntää tunnistamaan kuvattavan kohteen ominaisuuksia, kuten kuinka paljon sitä esiintyy kuvassa tai mistä aineesta kohde koostuu. Avaruudessa kameroita voidaan hyödyntää maapallon ja aurinkokunnan kohteiden tarkkailuun.

–Suomi, erityisesti VTT, on pioneeri pienikokoisten hyperspektrikameroiden kehittämisessä, kertoo hankkeen koordinaattori ja päätutkija yliopistotutkija Tomas Kohout Helsingin yliopistosta.

Laitteita ja ohjelmistoja nanosatelliiteille suomalaisvoimin

Ensimmäisen sukupolven pienet hyperspektrikamerat ovat parhaillaan maankiertoradalla Aalto-1 ja Reaktor Hello World nanosatelliiteissa.

Uuden hankkeen tutkijat kehittävät seuraavan sukupolven pieniä hyperspektrikameroita ja niiden tuottaman datan käsittelyä. Tavoitteena on kehittää menetelmiä, jotka mahdollistavat entistä itsenäisemmät tehtävät maan ja aurinkokunnan tutkimuksessa.

–Tässä hankkeessa kehitetään sekä laitteita että ohjelmistoja nanosatelliiteille. Tavoitteena on vähentää tulevaisuuden avaruushankkeiden kustannuksia, Kohout jatkaa.

Kolmivuotisessa Älykästä hyperspektrikuvausta maan ja planeettakunnan kaukokartoituksen uudelle aikakaudelle (Smart-HSI) – tutkimushankkeessa Helsingin yliopisto keskittyy aurinkokunnan muihin kohteisiin, Maanmittauslaitos maapallon tarkkailuun, VTT kameroiden kehittämiseen ja Jyväskylän yliopisto kameran tuottaman datan prosessointiin.

Koko hankkeen budjetti on 1,7 miljoonaa euroa. Smart-HSI -hanke alkaa tammikuussa 2021.

Lisätietoja:

Yliopistotutkija Tomas Kohout, Helsingin yliopisto, tomas.kohout@helsinki.fi, +358294151008

Professori Eija Honkavaara, Maanmittauslaitoksen Paikkatietokeskus , eija.honkavaara@nls.fi,  +35829 531 4716

Dosentti Ilkka Pölönen, Jyväskylän yliopisto, informaatioteknologian tiedekunta, ilkka.polonen@jyu.fi,  +358400248140

Vanhempi tutkija Harri Ojanen, VTT, harri.ojanen@vtt.fi, +358504821354