Naisnelikon tutkimus pohjoisella napajäällä jatkuu viruksesta huolimatta

Tutkimusalus Polarsternin matka jäiden armoilla jatkuu koronaviruksesta huolimatta. Helsingin yliopiston nuorten naistutkijoiden ryhmästä vielä kolme on lähdössä matkaan, mutta uusin järjestelyin.

Tutkimuskoordinaattori Tuija Jokinen odottaa jo jännittyneenä lähtöä. Hän lentää Bremenhaveniin Saksaan 30.4.2020 kahden viikon karanteeniin ja jatkaa sen jälkeen Huippuvuorille, jonne M/S Polarstern tulee häntä vastaan. Henkilöstön vaihdon jälkeen Polarstern palaa Pohjoiselle jäämerelle ajelehtimaan jään vietävänä.

Matkaa on valmisteltu vuosia ja sen onnistuminen merkitsee ilmakehätutkimukselle paljon. Mittauksilla kartoitetaan koko arktisen alueen nykytila ja parannetaan sää- ja ilmastoennusteiden tarkkuutta tulevaisuudessa.

Ennen lähtöä osallistujille tehdään kahdesti koronatestit. Jos testi on positiivinen, kotimatka odottaa. Jos kaikki käy hyvin, Jokinen palaa vasta elokuun lopussa.

Aerosolien elo riippuu valosta

Kevään herääminen on lähellä pohjoisnapaa jännittävää aikaa, sillä auringosta saatava energia herättää käyntiin jään sulamisen, levän kukinnot ja niihin liittyvät kemialliset ilmiöt, eräänlaiset ilmakehän omat puhdistusmenetelmät. Pitkän pimeän jakson aikana saatiin jo yllättäviä tuloksia, kun ilmassa havaittiin jodia sisältäviä kaasuja.

— Yhdisteiden muodostuminen vaatii valoa, joten olimme todella yllättyneitä havaitessamme yhdisteitä kaamoksessa. Tutkimme juuri, voisivatko laivan valot selittää ilmiön, Tuija Jokinen kertoo.

Ensimmäistä julkaisua aiheesta valmistellaan ja siitä ollaan kirjoittamassa myös pro-gradu-työtä.

Pakka sekoittui pahasti

Korona sekoitti täysin Polarstern-retkikunnan järjestelyt. Kansainvälisessä MOSAiC-nimisessä hankkeessa on mukana kuutisensataa tutkijaa yli viidestätoista maasta. Koska Norja sulki rajansa ja suurin osa lennoista peruutettiin, kolmannen osion osallistujien piti venyttää matkaansa kuutisen viikkoa.

Loppuvuonna yksi jakso jää kokonaan pois ja matkalla vietetään kolmen kuukauden sijaan neljä kuukautta.

— Koti-ikävä iskee varmasti, mutta siihen olen jo tottunut aikaisemmilla tutkimusmatkoillani. Tästä on tulossa toistaiseksi pisin matkani ja tietysti se jännittää. Olen myös äärimmäisen merisairas, joten toivon palavasti tottuvani nopeasti laivalla asumiseen, Jokinen kertoo tunnelmistaan.

Alun perin Jokisen piti osallistua vasta keskikesän jaksoon. Helsingin yliopiston nuorten naistutkijoiden ryhmässä hän vaihtoi kuitenkin kokeneempana paikkaa tohtorikoulutettava Tiia Laurilan kanssa, jonka piti puolestaan alun perin lähteä matkaan jo kuukausi sitten.

Kuudennelle jaksolle lähtemässä ollut tohtorikoulutettava Zoé Brasseur puolestaan sai paikan yhdysvaltalaisen ARM (Atmospheric Radiation Measurement) -tutkimuslaitoksen tiimistä, jonka oma edustaja joutui perumaan osallistumisensa.

Helsingin yliopiston tutkijoiden työskentelyjaksot laivalla:

Lisätietoja

Tutkija palasi Pohjoisen jäämeren kaamoksesta – napajään ilma ennätyspuhdasta (uutinen 14.2.2020)

Ilmakehätieteiden tutkijat etsivät napaseudun hiukkasista syytä pohjoisen ilmaston muutokseen (uutinen 7.10.2019)

tutkimuskoordinaattori Tuija Jokinen
tuija.jokinen@helsinki.fi
@DrFinland
044 508 9909

tohtorikoulutettava Lauriane Quéléver (englanti ja ranska)
lauriane.quelever@helsinki.fi
@Lauriane_Q
050 4489 375

tohtorikoulutettava Tiia Laurila
tiia.laurila@helsinki.fi
040 5786 762

tohtorikoulutettava Zoé Brasseur
zoe.brasseur@helsinki.fi
@ZoeBrasseur
050 5560 139

(Uutista on muokattu 27.4.2020, jolloin tutkijoiden lähtöpäiväksi vaihdettiin 30.4.2020.)