Näin COVID-19 mullisti suomalaisten liikkumisen

Suomalainen matkapuhelinaineisto näyttää koronarajoitusten vaikutuksen ihmisten maantieteelliseen jakautumiseen.

Helsingin yliopiston geoinformatiikan tutkimusryhmä Digital Geography Lab analysoi helmi-maaliskuulta 2020 matkapuhelimen käytöstä kertynyttä paikkatietoaineistoa.

Paikkatietoaineisto vahvistaa rajoitusten purreen.

Kuntien välinen liikkuminen romahti Suomessa maaliskuussa. Ihmiset pysyivät pääosin kotikunnissaan. Suurin muutos tapahtuu jo maaliskuun puolivälissä hallituksen kehotettua välttämään liikkumista. Kansallisella tasolla Uudenmaan sulku aiheuttaa enää pienen laskun liikkumisessa.

Oleskelu putosi erityisesti kaupungeissa. Pienten mökkikuntien väkimäärissä nähtiin puolestaan suuria hyppäyksiä.

Rajuin väkiluvun suhteellinen väheneminen oli kuitenkin Ahvenanmaan kunnissa rajavalvonnan käynnistyttyä Ruotsin suuntaan.

Lapin kunnat keräsivät väkeä hiihtokeskuksiin tasaisesti helmikuun hiihtolomaviikkojen aikana. Välillä väkimäärä hyvinkin tuplaantui helmikuun ensimmäisestä viikosta. Romahdus keskusten sulkeuduttua 23.3. oli nopea.

Katso lisää kuvia ja animaatio blogikirjoituksesta: Missä ja milloin COVID-19 mullisti liikkumisen? Analyysiä suomalaisilla matkapuhelinaineistoilla

Lisätietoja:

Apulaisprofessori Tuuli Toivonen
tuuli.toivonen@helsinki.fi
Twitter: @TuuliToivonen

Tutustu koronavirukseen liittyvään tutkimukseen ja asiantuntijoihin Helsingin yliopistossa