Miten veden sääntely vaikuttaa suon ekosysteemeihin? Kuuntele Veden kierto -podcast

Mitä 20 vuotta jatkunut soiden tutkimus kertoo ilmastonmuutoksesta? Professori Eeva-Stiina Tuittila kertoo tämän lisäksi myös, miten veden sääntely vaikuttaa soidemme elämään.

Veden kierto -podcast-sarjan toisessa osassa samoilemme Hyytiälän metsäaseman lähettyvillä sijaitsevalla Lakkasuolla ja tutkimme professori Eeva-Stiina Tuittilan kanssa, millä tavalla veden sääntely vaikuttaa suon erilaisiin ekosysteemehin. Tutkimusta on tehty jo 20 vuotta, joten tulokset esimerkiksi ilmastonmuutoksen kannalta ovat kiinnostavia.

Veden kierto on Helsingin yliopiston Ilmakehätieteiden keskuksen INARin tuottama podcast, jossa ilmakehätieteiden tutkijat avaavat tutkimustaan. Jaksot on nauhoitettu Helsingin yliopiston Hyytiälän tutkimusasemalla.

Kuuntele jakso alta:

Professori Eeva-Stiina Tuittila sanoo, että suot ovat monin tavoin tärkeitä globaalisti, sillä niillä on voimakas vuorovaikutus ilmakehän kanssa. Mutta ne ovat myös paikkoja, jossa hänelle itselleen tulee aina hyvä olo. Kuva: Juho Aalto

Ilmakehätieteiden keskus INAR julkaisi podcast-sarjan veden kiertokulusta