Lentoliikenne voi lisätä sateiden runsautta

Tutkimuksen mukaan nousevat ja laskevat lentokoneet saattavat lisätä sademäärää lentokenttien läheisyydessä. Havainnosta on hyötyä lentokenttien sääolosuhteiden ennustamisessa.

Oletko huomannut, että lentokentän läheisyydessä lumi- ja vesisateet ovat joskus rankempia kuin muualla?

Saman ilmiön pani taannoin merkille myös Helsingin yliopiston Ilmakehätieteiden keskus INARissa apulaisprofessorina työskentelevä Dmitri Moisseev. Hän kiinnitti huomiota Kumpulan kampuksen sääseurantalaitteiden keräämiin sadetietoihin. Lumi- ja vesisateet näyttivät runsastuvan lähestyttäessä Helsinki-Vantaan lentokenttää.

Hän alkoi selvittää tutkimusryhmineen, mistä ilmiö voisi johtua. Syypäiksi runsaisiin sateisiin paljastuivat laskevat ja nousevat lentokoneet.

Kun lentokone suurine siipineen sujahtaa läpi pilvestä, joka koostuu erittäin kylmistä alle nollan asteen lämpöisistä vesipisaroista, lämpötila pilvessä laskee entisestään hetkellisesti. Pakkasesta huolimatta sulana pysyneet vesipisarat jäätyvät. Näin syntyneet kiteet putoavat alla olevien sadepilvien läpi ja saattavat jopa kymmenkertaistaa sateen voimakkuuden.

Yksin putoilevat jääkiteet eivät pysty sadetta synnyttämään, vaan ne voivat vain voimistaa jo olemassa olevaa sadetta.

– Mielenkiintoista on, että ilmiö ei johdu lentokoneen tuottamista päästöistä vaan itse lentokoneesta. Vaikka taivaalla lentäisi täysin päästöttömiä koneita, sateet runsastuisivat silti lentokenttien tuntumassa, Moisseev sanoo.

Sateiden runsastumisen syytä ryhmä ratkoi tutkimalla säähavaintoja lentokentän läheisyydestä yhdentoista vuoden ajalta ja vertaamalla niitä lentokoneiden reitteihin.

Meteorologit voivat hyödyntää Moisseevin tutkimusryhmän havaintoa lentokenttien sääolosuhteiden ennustamisessa.

Lumi- ja vesisateiden ennakointi on tärkeää lentoliikenteen sujumiselle.

Moisseevin tutkimusryhmän artikkeli Inadvertent localized intensification of precipitation by aircraft on julkaistu Yhdysvaltalaisen geofysiikan yhdistys AGUn julkaisussa.

Ilmakehätieteiden keskus INAR