Lasten ja nuorten tiede- ja teknologiaprojektien voittajat Jordaniasta, Kiinasta, Liettuasta, Portugalista ja Suomesta

Torstaina 6.6. järjestetyssä kansainvälisessä StarT gaala-tilaisuudessa palkittiin International LUMA StarT 2019 -palkinnonsaajat. Palkinto jaettiin kolmelle parhaalle luonnontieteisiin, matematiikkaan tai teknologiaan liittyvälle projektityölle, joita lapset ja nuoret ympäri maailmaa ovat toteuttaneet. Voitot menivät tiimeille Jordaniasta, Liettuasta ja Suomesta. Lisäksi palkinto jaettiin kolmelle oppimisyhteisölle parhaasta opetuskäytänteestä monialaisen, tutkimuksellisen ja ilmiöpohjaisen opetuksen toteuttamiseen liittyen. Palkittavat oppimisyhteisöt ovat Kiinasta, Portugalista ja Suomesta.

Voittaneissa projekteissa oppilaat ovat kehittäneet äkkitulvien varoitusjärjestelmän, uudenlaisen drone-mallin sekä tutkineet milloin lapset tuntevat itsensä onnelliseksi ja terveiksi. Palkittavissa opetuskäytänteissä esitellään kuinka oppilaiden kysymyksiä voi hyödyntää oppiaineita yhdistävässä opetuksessa erilaisissa konteksteissa sekä kuinka tilastollisia menetelmiä, tietotekniikkaa ja kieliopintoja voi yhdistää yhdeksi oppimiskokonaisuudeksi.  

Tuomaristo on arviointiperusteissaan kiinnittänyt huomioita erityisesti luovuuteen, tutkimuksellisuuteen, monitieteisyyteen sekä yhteisöllisyyteen.  

Kansainvälisesti palkittu StarT-toimintamalli on yliopistojen tiede- ja teknologiakasvatusta edistävän LUMA-keskus Suomen vuonna 2016 ideoima. Kansainväliseen toimintaan on osallistunut tähän mennessä yli 40 maata. Kuluneella kaudella StarTiin on osallistuttu 17 maasta yli 640 projektityöllä ja 260 hyvällä opetuskäytänteellä. Oppimisen iloa ja käytänteitä on ollut jakamassa yli 900 oppimisyhteisöä,  2300 opettajaa sekä 25 600 lasta ja nuorta.

– StarT on oiva aloitus uteliaille mielille löytää oleelliset ja innovatiiviset ratkaisut eteen tuleville kysymyksille ja ongelmille – ja samalla oppia ratkomaan tulevaisuuden globaaleja ongelmia. StarT luo pohjan tulevaisuuden osaamiselle ja mahdollisuuden innostuneille oppijoille uusien haasteiden parissa, kommentoi LUMA-keskus Suomen johtokunnan puheenjohtaja professori Jan Lundell, joka jakoi gaalassa palkintoja yhdessä LUMA-keskus Suomen johtajan professori Maija Akselan kanssa.

LUMA StarT -gaalassa palkittiin kunniamaininnalla myös kansallisessa ja kansainvälisessä yleisöäänestyksessä eniten ääniä saaneet projektityövideot sekä opetuskäytännevideo, aktiivisin maa.  

Lisäksi StarT-kilpailussa on jaettu kansallisia palkintoja.  Kansallisena parhaana palkittiin 10 ansioituneinta lasten ja nuorten projektitiimiä ja opetuskäytänteiden osalta 5 oppimisyhteisöä. Kunniamainintoja jaettiin myös aktiivisesti oppimisyhteisöjä auttaneille vapaaehtoisille StarT-lähettiläille.

StarT-kauden 2018 - 2019 kansalliset ja kansainväliset palkittavat

International LUMA StarT Award 2019 -palkinnonsaajat (lasten ja nuorten projektitiimit)

  • Flash Flood Predictor”, oppilaat Omar Shishani, Omar Abu Salem ja opettaja Omar Shaheen. Zarqa University Schools and KG, Jordan
  • Health week project”, oppilaat Anele Ganusauskaite, Sofija Ganusauskaite, Simas Kudarauskas, Paulius Kvedaras, Izabele Trotaite, Arune Navickaite, Gerda Sezenytre, Saule Kasparaviciute, Dziugas Siautkulis, Jokubas Garlauskas, Elze Bartkeviciute, Liepa Morkunaite, Kostas Korsakovas, Akmeja Tilvikaite ja opettaja Rasa Jurgeleviciene. Šiaurės Licėjus, Liettua
  • Reinventing the drone”, oppilaat Vilhelm Toivonen, Arimo Gustafsson, Niilo Viheriäranta, Aapo Leppänen ja opettajat  Johanna Halme, Jari Latva-Teikari ja Kaarina Ojasti. Tampereen lyseon lukio, Suomi

International LUMA StarT Education Award 2019 -palkinnonsaajat (opetuskäytänteet)

Yleisön suosikit

Kansainvälinen yleisön suosikki, projekti:  

  • ASPAR T-2, oppilaat Talha Talip AÇIKGÖZ, Alperen KAHRAMAN ja opettajat Ertuğrul ÖZAR  ja Cüneyt AKYOL. Niğde Akşemseddin Bilim ve Sanat Merkezi, Turkey

Kansainvälinen yleisön suosikki, hyvä käytänne:

  • Theatre for science, opettajat Fouad El Haski, Hachim Mortaqi ja Rachid Wahabi. GD-GSR (gestion déléguée du groupe scolaire la Résidence), Morocco

Kansallinen yleisön suosikki, projekti:

Kansallinen yleisön suosikki, hyvä käytänne:

Aktiivisin maa

StarT kaudella 2018-2019 aktiivisimpana maana palkitaan Kiina.

Kansalliset parhaat

Projektityöt:

  • The first trip of man to the Moon, Kaukon koulu
  • Reinventing the drone, Tampereen lyseon lukio
  • Pihatähtimöitä sukissa ja muita siementutkimuksia, Päiväkoti Satulaiva, esiopetusryhmä Puuhiset
  • Meren laulu -musikaali, Äänekosken lukio
  • Nelma tiedekerho, Jalkarannan koulu,
  • 5HOW3R music video, Tampereen lyseon lukio
  • Siivoa metsä, Säviän koulu
  • Keinumäen koulun metsäprojekti, Keinumäen koulu
  • Ihmisen ja hevosen sykkeiden vertailu rasituksessa, Orimattilan yhteiskoulu
  • Paperi ympärillämme, mitä se on?, Kalkunvuoren päiväkoti ja koulu

Hyvät opetuskäytänteet:

  • Kalevala goes Science, Joutsan yläkoulu
  • Young people learning statistics, Keminmaan keskuskoulu
  • Play a role and learn, Päiväkoti Piilometsä
  • Makromolekyylit-kurssi, Maunulan yhteiskoulu ja Helsingin matematiikkalukio
  • Kotiseutu Pihtipudas, Putaanvirran koulu

Lisätietoa

Yhteystiedot