Ilmastonmuutos voi vaikeuttaa Euroopan vehnäteollisuutta

Eurooppa on maailman suurin vehnäntuottaja - vain riisiä kasvatetaan enemmän kuin vehnää. Agroekologian dosentti Rötter Reimund on ollut osana tutkimusta, joka on kantanut huolta ilmastonmuutoksen haittavaikutuksista vehnäntuotannossa.

Ilmastonmuutoksen mukanaan tuomat vaihtelevat sääolot voivat tulevina vuosina haitata Euroopan vehnäteollisuutta.

- Eurooppa tuottaa 29 prosenttia koko maailman vehnästä. Samaan aikaan maailman väestö jatkaa kasvuaan. Ilmastonmuutos tuo mukanaan erilaisia vaihtelevia säämuutoksia - esimerkiksi pitkät kuumat tai kosteat kaudet, kuivuus, kevät- tai talvipakkaset ja puutteellinen lumikerros voivat haitata eri tavoin vehnäsatoa, kirjoittaa maataloustieteiden laitoksen agroekologian dosentti, professori Rötter Reimund kollegoineen tutkimusta esitelleessä artikkelissaan.

Artikkeli on ilmestynyt Nature Climate Change –sarjassa, joka on alan kansainvälisesti arvostetuimpia julkaisuja.

Tutkimuskohteina Euroopan suurimmat vehnäalueet

Artikkelissa raportoitua tutkimusta on tehty 14 eri paikassa ympäri Eurooppaa. Paikat ovat sijainneet 13 eri maassa, vaihdellen muun muassa Espanjan Sevillasta Jyväskylään. Ne valittiin edustamaan Euroopan nykyisiä tai tulevia suurimpia vehnäntuotantoalueita

- Osoitamme tutkimuksessa, että vaihtelevat sääolot näissä paikoissa saattavat lisääntyä olennaisesti vuoteen 2060 mennessä verrattuna nykyiseen, artikkelissa kirjoitetaan.

Vertauskohteena on käytetty vuosia 1981-2010. Alun perin Suomen ilmastoriskien analysointiin kehitettyä viljely- ja ilmasto-olosuhteiden indikaattorimenetelmää sovellettiin tässä tutkimuksessa analysoimalla vehnän viljelyn riskejä koko Euroopan laajuisesti.

Soveltumistapoja etsimässä

Reimund on tutkijakollegoineen pyrkinyt myös löytämään tapoja, joilla vehnäteollisuus voisi sopeutua muuttuviin olosuhteisiin. Sääolot voivat muun muassa johtaa erilaisiin taloudellisiin menetyksiin, sillä haitallisten sääolojen myötä satotappioiden todennäköisyys kasvaa.

- Lisäksi muutokset vaikeuttavat  tulevaisuuden ilmaston kanssa paremmin selviytyvien kasvien jalostamista, artikkelissa sanotaan.

Kansainvälistä huomiota

Toukokuussa ilmestynyt artikkeli on herättänyt monenlaista huomiota.

- Artikkelistamme on tehty monia tiedotteita ja uutisia monissa eri Euroopan maissa. Lisäksi aiheesta on kirjoitettu useita kommentteja ja mielipidekirjoituksia, Reimund kertoo.

Tutkimus on osa CropM/FACCE MACSUR-tutkimusta.

LUE LISÄÄ: Tutkimustulokset julkaistiin Nature Climate Change -lehdessä 25. toukokuuta 2014 artikkelissa Trnka, M., Rötter, R.P., Ruiz-Ramos, M. et al. (2014). Adverse weather conditions for European wheat production will become more frequent with climate change. doi: 10.1038/NCLIMATE2242. Tiivistelmä on saatavilla lehden verkkosivuilla. >>>