Faktaa hiilinieluista – katso video

Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta järjesti Faktaa hiilinieluista -keskustelutilaisuuden Tiedekulmassa 3.9.2019. Katso tallenne alla!

Hiilineutraaliuuteen pyrkiminen on yksi aikamme polttavista kysymyksistä. Hiilen varastojen kasvattaminen metsä- ja peltomaassa on yksi keino hiilidioksidin kasvun hillitsemiseksi ilmakehässä. Mikä on Suomen ja suomalaisten rooli globaalissa ilmastotalkoissa? Kuinka merkittäviä hiilen nieluja suomalainen metsä- ja peltomaa ovat? Entä miten hiilen määrää voisi edelleen kasvattaa maaperässä? Hyödynnetäänkö tutkittua tietoa päätöksenteossa?

Katso video ja saat rautaisannoksen hiilinielujen perusteista ja näkemyksiä niiden kasvattamisesta.

• 7:20 Peruskäsitteet tutuksi, Paavo Ojanen, yliopistotutkija, metsien ekologia ja käyttö
  • 21:35 IPCC-raportin viestit metsäsektorille, Tuomo Kalliokoski (@TKKalliokoski), yliopistotutkija, metsien ilmastovaikutus.
  • 38:55 Hiilensidonta maataloudessa, Mari Pihlatie (@MariPihlatie), maa­pe­rä- ja ym­pä­ris­tö­tie­teen apu­lais­pro­fes­so­ri
  • 1:00:00 Paneelikeskustelu, mukana tutkijoiden lisäksi Krista Mikkonen (@MikkonenKrista), ympäristö- ja ilmastoministeri sekä Jaana Kaipainen, neuvotteleva viranhaltija, maa- ja metsätalousministeriö