Lumen ja jään jäljillä

Geofysiikan tutkija kertoo lumihiutaleen tarinan.

Oulun yliopiston abipäivillä vuonna 2009 eri tieteenalat esittäytyivät opiskelupaikkaa tähyäville. Inarilainen Arttu Jutila sai ainoana ilmoittautuneena yksityisesittelyn geofysiikasta.

Sillä tiellä ollaan, joskin etelämpänä: Jutila opiskelee Helsingin yliopistossa ja työskentelee vesivaipan geofysiikan tutkimusryhmässä. Eikö Helsinki ole aika ankea paikka lumen tutkijalle?

— Ei aina, olen saanut nauttia täällä parista kunnon talvesta. Helsinki-Vantaa oli tapaninpäivänä 2012 Suomen lumisin paikka.

Tutkimus houkuttaa jatkossakin, mutta määränpää on vielä auki.

— Alpeilla riittäisi tutkittavaa, samoin Kanadassa. Norja kiinnostaa, varsinkin Huippuvuoret. Jos Suomessa rahoitustilanne paranee, työskentelen mielelläni täälläkin.

Jutila pääsi jo armeijassa kiinni säätutkimukseen tehdessään aliupseerikoulutuksessa Utissa lentosäähavaintoja. Palvelus hyväksyttiin meteorologian opinnoissa työharjoitteluna.

Sääolosuhteet kiinnostavat edelleen, varsinkin lumihiutaleen tarina.

— Lumihiutale syntyy pilvissä, sataa alas ja kerrostuu lumipeitteeksi. Lumen rakenne ja ominaisuudet muuttuvat talven mittaan, kunnes lumi lopulta sulaa pois — ellei tiivisty jääksi ja muodosta jäätikköä.

Myös jäätikkö on lumitutkijalle tuttu ympäristö. Jutila on perehtynyt ilmansaasteiden vaikutukseen Himalajalla Helsingin yliopiston, Ilmatieteen laitoksen ja intialaisen TERI-tutkimuslaitoksen projektissa.

— Tutkimme, miten esimerkiksi noki ja musta hiili vaikuttavat Himalajan jäätikön pintakerrokseen.

Jutilan gradunaihe liittyy jäätikön pintakerroksen matemaattiseen mallinnukseen. Koska tulosten saaminen Intiasta oli hidasta, hän soveltaa tutkimusmenetelmää Lapin maisemissa.

— Gradun jälkeen tarkoitus on siirtyä Himalaja-datan pariin, kun mallinnus on jo hallussa.

Opintojen ja tutkimuksen ohella aikaa on jäänyt vain yhdelle harrastukselle. Pohjois-Pohjalainen Osakunta on Jutilan henkinen kotipesä etelässä.

— Osakunnassa on hauskaa tavata eri alojen opiskelijoita. Keskustelut virkistävät.

Gradua Jutila pakertaa osin Lapissa, yliopiston Kilpisjärven tutkimusasemalla. Hän vierailee samalla reissulla paitsi kotiseudullaan Inarissa myös Enontekiön Erälukiossa.

— Esittelen lukiolaisille geofysiikan tutkimusalaa ja Helsingin yliopistoa.

Teksti on julkaistu Yliopisto-lehden numerossa Y/02/17.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa ja rakastu tieteeseen.