Arvio: Lihavia lapsia Suomessa yli 200 000 vuonna 2025

Maailman lihavuuspäivää vietetään tänään 11.10. Tänä vuonna lihavuuspäivän teemana on lasten ylipaino ja sen huolestuttavan nopea yleistyminen.

Uusien World Obesity Federationin arvioiden mukaan maailmassa olisi vuonna 2025 jo 268 miljoona ylipainoista lasta – se tarkoittaa 25 % nousua vuodesta 2010, jolloin ylipainoisten lasten määrä oli 218 miljoonaa.

World Obesity Federationin puheenjohtaja, professori Ian Catersonin mukaan lihavuusepidemia on levinnyt jo lähes kaikkiin maihin, samalla kun yleiset riskitekijät, kuten sokeristen virvoitusjuomien nauttiminen ja liikkumattomuus, ovat yleistyneet.

– Vaikka aikuisilla on nähtävissä lihavuuden lisääntymisen tasaantuminen, niin lapsilla samaa ei valitettavasti nähdä. Suomessa on hyviä hankkeita ja toimintaa kuten Liikkuva koulu, mutta väestötason painonhallintavaikutusten kannalta vielä selvästi suurempaa vaikuttamista tarvitaan, sanoo Suomen Lihavuustutkijat ry:n puheenjohtaja Patrik Borg.

– Yleisesti ottaen toiveena olisi, että pystyttäisiin kehittämään toimintamalleja, joissa tarkasteltaisiin koko perhettä kokonaisuutena. Vanhemmat ovat kuitenkin lapsille esikuvia ja vanhempienkin elintavoissa on runsaasti huolenaiheita.

Vanhempien elintavat vaikuttavat jo ennen syntymää

Suomen Lihavuustutkijat ry:n varapuheenjohtaja, tutkijatohtori Tiina Jääskeläinen Helsingin yliopistosta tutkii raskausmyrkytyksen, eli pre-eklampsian, riskitekijöitä, joihin myös lihavuus kuuluu.

– Pre-eklampsian riskin ylipaino nostaa kaksinkertaiseksi ja lihavuus lähes kolminkertaiseksi.

Jääskeläinen painottaa, että lihavuuden ehkäisy tulisi aloittaa jo raskausaikana. Äidin lihavuus lisää mm. valtimosairauksien ja syöpätautien riskiä lapsella. Vanhempien lihavuus on myös merkittävä lapsuusiän lihavuuden riskitekijä.

Lisätiedot:

Lasten lihavuuden ehkäisyn periaatteet Käypä hoito -suosituksessa

Maailman lihavuuspäivän infografiikka

Yhteystiedot:

Patrik Borg, pj, Suomen Lihavuustutkijat ry, patrik.borg@hula.fi

Tiina Jääskeläinen, varapj, Suomen Lihavuustutkijat ry, Helsingin yliopisto, tiina.j.jaaskelainen@helsinki.fi