Lähes sata tutkijaa ratkoo tieteen avulla maailman suurimpia ongelmia Kirkkonummella

Tieteeltä vaaditaan yhä enemmän yhteiskunnallista vaikuttavuutta, ja Helsinki Challenge -ideakilpailu on kymmenen suomalaisyliopiston vastaus haasteeseen.

Tule tutustumaan kilpailun kahteenkymmeneen tutkijatiimiin ja heidän dementian ehkäisystä kestävään kallionporaukseen ulottuviin ratkaisuihin Impact Campille 6.–7. huhtikuuta Långvikiin Kirkkonummelle.

Mitä jos voisimme varastoida kesäpäivien lämpöä ja käyttää sitä talvella kotien ja toimistojen lämmitykseen? Lämmitys tuottaa pohjoisilla leveysasteilla valtavasti hiilidioksidipäästöjä. Jos Aalto-yliopiston tutkija Ari Seppälän johtama HeatStock-tiimi onnistuu kehittämään lämpöä varastoivan materiaalin, voi sillä olla huomattavia ilmastovaikutuksia.

Helsinki Challenge on tammikuussa alkanut ja marraskuussa 2017 päättyvä ideakilpailu ja kiihdyttämöohjelma, jossa tutkijaryhmät kehittävät tiedepohjaisia ratkaisuja, joilla ihmiskunta pääsee kohti YK:n kestävän kehityksen tavoitteita. Kilpailussa tiimejä auttavat asiantuntijat, päättäjät sekä teollisuuden ja liike-elämän edustajat. Voittosumma on 375 000 euroa, mutta tarkoitus on, että tiimit oppivat yhteistyössä eri alojen ammattilaisten kanssa hahmottamaan ratkaisujensa yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja keräävät rahoitusta niille myös muualta. Impact Campilla on mukana muun muassa brittiläisen innovaatiosäätiö Nestan Health Labin johtaja Daniel Farag ja kokenut terveysalan ammattilainen ja enkelisijoittaja Leena Niemistö.

– Impact Camp kokoaa yhteen suuren joukon tutkijoita ja eri alojen asiantuntijoita miettimään konkreettisia keinoja, joilla tieteen saavutukset auttavat ratkaisemaan globaaleja yhteiskunnallisia ongelmia, kuten ilmastonmuutosta, väestön ikääntymistä ja kaupungistumisen lieveilmiöitä. Helsinki Challenge -ideakilpailu on maailmanlaajuisesti laajuudessaan ja monitieteisyydessään ainutkertainen konsepti, sanoo Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola.

Helsinki Challenge toteutetaan suomalaisten yliopistojen yhteistyönä ja on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa. Helsingin yliopiston kanssa kilpailun järjestävät Aalto-yliopisto, Hanken Svenska Handelshögskolan, Itä-Suomen yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Oulun yliopisto, Taideyliopisto, Turun yliopisto, Vaasan yliopisto ja Åbo Akademi.

Toivotamme toimittajat lämpimästi tervetulleeksi vierailemaan Impact Campilla joko to 6. tai pe 7.4 huhtikuuta.

Tutustu leirin tarkempaan ohjelmaan

Tutustu tiimien ideoihin