Lääketieteellinen tiedekunta vihkii yhdeksän uutta kunniatohtoria

Helsingin yliopiston lääketieteellinen tiedekunta juhlii neljättätoista tohtoripromootiotaan perjantaina 10. kesäkuuta.

Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan XIV tohtoripromootiota vietetään perjantaina 10.6.2016. Promootioakti alkaa yliopiston juhlasalissa kello 12. Varsinaista promootiota edeltää keskiviikkona 8.6.2016 seminaaripäivä, Honorary Doctors' Symposium, jossa uudet kunniatohtorit pitävät esitykset omilta erikoisaloiltaan. Symposium järjestetään Biomedicum Helsinki 1:ssä ja se on avoin kaikille kiinnostuneille.

Promootiossa vihitään yhdeksän uutta kunniatohtoria:

Professori, ylilääkäri Philippe de Mooerloose Geneven yliopistosta ja yliopistollisesta sairaalasta on tunnettu hematologisten sairauksien asiantuntija. Hänen tutkimuksensa on kohdistunut erityisesti sekä verenvuoto- että tukostaipumuksen haastavimpiin sairauksiin.

Kliinisen farmakologian emeritusprofessori Michel Eichelbaum on farmakogenetiikan alan uranuurtajia ja arvostettu tutkijoiden kouluttaja, jonka opissa monet suomalaisetkin ovat aloittaneet tutkijan uraansa.

Professori (emerita) Deborah Greenspan Kalifornian yliopistosta on maailman johtavia suun infektiosairauksien tutkijoita. Hän on tehnyt uraauurtavaa tutkimusta erityisesti HIV/AIDS potilaiden parissa.

Professori (emeritus) Sten-Olof Hansén on toiminut Turun kauppakorkeakoulun kansainvälisen kaupan professorina, ja hänellä on pitkä ura myös lääketeollisuudessa ja kemianteollisuudessa.

Professori Ari Helenius on biokemian professori Zürichin ETH-yliopistossa (Eidgenössische Technische Hochschule). Helenius on arvostettu solubiologian ja virologian tutkija. Kansainvälisen uransa ohessa hän on ollut mukana arvioimassa ja kehittämässä suomalaista tutkimusta.

Toimitusjohtaja Aki Linden (LL, VTM) on johtanut Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiriä toukokuusta 2010 alkaen. Hän on tukenut yliopistosairaalassa tehtävää opetusta ja tutkimusta, koska on aina ymmärtänyt niiden merkityksen potilashoidon kehittämisessä.

Professori Andras Nagy Toronton yliopistosta on tunnettu kehitysbiologi ja kantasolututkija, joka on kehittänyt lukuisia menetelmiä geenien toiminnan tutkimiseksi hiirimalleissa.

Kansliapäällikkö Päivi Sillanaukee (LT, terveydenhuollon erikoislääkäri) on toiminut sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkönä vuodesta 2012 lähtien. Sote-uudistuksessa hän on korostanut lääketieteen koulutuksen laadun ja lääketieteellisen tutkimuksen merkitystä.

Professori Karl Tryggvason on Karoliinisen Instituutin lääketieteellisen biokemian emeritusprofessori ja toimii professorina Duke-NUS Graduate Medical Schoolissa Singaporessa sekä Duke yliopistossa USA:ssa. Ennen Ruotsiin siirtymistään Tryggvason teki pitkän uran Oulun yliopistossa ja oli vahvasti mukana Suomen biolääketieteen tutkimuksen kehittämisessä.

Helsingin yliopiston promootioperinne on lähtöisin 1500- ja 1600-lukujen keskieurooppalaisista yliopistoista. Ensimmäinen promovoitu lääketieteen tohtori oli ’Suomen lääketieteen isä’ Johan Haartman, joka promovoitiin Uppsalan yliopistossa vuonna 1755. Suomen ensimmäinen lääketieteellinen promootio järjestettiin Turun Akatemiassa vuonna 1781. Edellisen kerran Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan promootio järjestettiin vuonna 2010.

Lisätietoja: Promootiotoimikunnan sihteeri, dosentti Esko Kankuri, puh. 02941 25336, sähköposti: esko.kankuri@helsinki.fi

Lisätietoa kunniatohtoreista
Lisätietoa promootiosta