Taiteilijaryhmä IC-98:n uusi teos Helsingin yliopiston taidekokoelmaan

Helsingin yliopiston taidekokoelmaan on liitetty IC-98:n eli Patrik Söderlundin ja Visa Suonpään viimeisin teos. Käsitteellinen ja paikkasidonnainen IÄI julkistetaan torstaina 20.8.2020 Helsingin yliopiston Hyytiälän metsäntutkimusasemalla.

Teos koostuu Juupajoen Hyytiälässä suojeltuun metsään sekä Helsingissä Viikin kampukselle kaiverretuista 38 sanasta ja tavusta. Kirjoitukset on suunniteltu yhdessä kolmen runoilijan, Mikael Bryggerin, Henriikka Tavin ja Olli-Pekka Tennilän kanssa.

Taiteilijat tutkivat luontokartoittajan avulla metsän historiaa ja aikakerrostumia, minkä jälkeen sanat ja tavut kaiverrettiin puiden, kivien ja kallioiden pintoihin. Osateoksessa Viikissä C-rakennuksen edustalla puolestaan kirjoitettiin kiveen, betoniin sekä sisätilan kaiteeseen. Kaiverrusten löytämisessä katsojaa auttaa karttaesite, jota tulee jaettavaksi mm. Hyytiälän tutkimusasemalle, Viikin kampukselle, Yliopistomuseon Ajattelun voimaa -näyttelyyn, Helsingin yliopiston Piirustussalille sekä Helsingin observatorioon.

Teoksen tarkoituksena on elää ja ikääntyä ympäristönsä kanssa. Suonpää ja Söderlund ovat teoksissaan usein käsitelleet muuttuvan luonnon ja ajan suhdetta. Yhtä lailla he ovat kommentoineet tapaamme määritellä itsemme luonnosta erillisinä, osoittaen ennemmin yhteyksiä luonnon ja kulttuurin välillä.

IC-98 on voittanut useita palkintoja Suomessa ja ulkomailla. IÄI-teos on syntynyt osana Helsingin yliopiston Ilmakehätieteiden keskuksen (INAR) Ilmastopyörre-taideohjelmaa, joka edistää tieteen ja taiteen vuoropuhelua. Sen on kuratoinut Ulla Taipale.

Lehdistötiedote:

Taiteilijat kirjoittivat metsään, metsän kanssa ja metsässä