Kristian Smedsin Tuntematon sotilas haastoi kansallisromaanin kerronnan

Aikansa teatteritapaus haastoi tapaa kertoa sodasta.

Kristian Smedsin Tuntemattomassa sotilaassa (2007–2009) haastettiin tuttua sotanarratiivia ruumiillistamalla näyttämöllä mm. suomalaisten sotilaiden tekemä joukkoraiskaus ja sodan aiheuttamat psyykkiset reaktiot, kertoo teatterintutkija Julia Pajunen.

– Näitä teemoja ei kuitenkaan käsitelty julkisessa keskustelussa, joka keskittyi kohun rakentamiseen esityksen ympärille.

Esitys oli aikansa teatteritapaus, joka on jäänyt historiaan. Pajusen mukaan sen syntyyn tulkintakokonaisuutena vaikuttivat eri tavoin Väinö Linnan romaanin ja teoksen aiempien adaptaatioiden historia. Väitöskirjatutkimuksessaan Tulkintojen ristitulessa - Kristian Smedsin Tuntematon sotilas teatteri- ja mediaesityksenä Pajunen analysoi myös Smedsin kansallisromaanille antamia tulkintoja sekä esityksen mediavastaanottoa.

Tuntematon sotilas on muuttunut suomalaisessa kulttuurissa Pajusen mukaan osin kuvitteelliseksi muistirakennelmaksi, jonka arvo tunnistetaan ja tunnustetaan vaikka teosta ei olisi lukenut tai nähnyt.

– Siksi onkin olennaista kysyä: mistä puhumme kun puhumme Tuntemattomasta sotilaasta?

Väitöskirja tiivistettynä haikuksi:

Joukko jääriä,
idoleiksi vääriä.
Oikosääriä.

FM Julia Pajunen väittelee 9.6.2017 kello 12 Helsingin yliopiston humanistisessa tiedekunnassa aiheesta "Tulkintojen ristitulessa - Kristian Smedsin Tuntematon sotilas teatteri- ja mediaesityksenä". Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa Metsätalo (Unioninkatu 40), sali 1.

Vastaväittäjänä on FT Janne Tapper, Helsingin yliopisto, ja kustoksena on professori Hanna Korsberg.

Väitöskirja on myös elektroninen julkaisu ja luettavissa E-thesis -palvelussa.