Vanhentuneella tiedolla ei tee mitään

Akvaattisten tieteiden opiskelija Saara Pörsti tietää kurssikirjojen saatavuuden tärkeyden.

- Jos kurssikirjaa ei saa käsiinsä kun sitä tarvitsee, se hidastaa opintoja. Tenttiaikaa joutuu siirtämään pidemmälle ja kurssisuunnitelma ruuhkautuu.

Pörstin mukaan aikataulutus on tärkeää. Kun opiskelutyö asettuu tasaisesti pitkin vuotta, se ei kuormita liikaa ja opitut asiat on helpompi sisäistää.

Valmistuttuaan Pörstistä tulee biologian ja maantiedon opettaja. Hänen opinnoissaan kurssikirjallisuudelta ei voi välttyä: kandivaiheeseen kuuluu vähintään viisi kirjatenttiä. Joillakin biologian kursseilla kirja on lähes välttämätön. Luettavaa siis kertyy reilusti. Pörsti ei ole itse joutunut jonottamaan kurssikirjaa, mikä on lähinnä sattumaa. Moni hänen opiskelukaverinsa on ollut jonossa. Kirjojen saatavuus vaikuttaa myös niiden kiertoaikaan: joskus kirjan on joutunut palauttamaan jo ennen kuin sitä on ehtinyt kokonaan lukea.

Saara Pörstin mielestä Helsingin yliopiston kurssikirjamateriaali on pääsääntöisesti laadukasta ja hän on onneksi saanut tuoreinta materiaalia lainaksi. Uusimpaan tieteelliseen tietoon käsiksi pääseminen onkin opintojen kannalta olennaista.

- Vanhentuneella tiedolla ei tee mitään, joten on tärkeää pysyä tieteen kehityksen mukana, Pörsti toteaa.

Lahjoittamalla kurssikirjahankintoihin autat opiskelijoita ja tutkijoita uuden tiedon lähteille. Lahjoituksen voit tehdä verkkolomakkeella valitsemalla lahjoituskohteeksi "Lahjoita kurssikirja".

Lisää kurssikirjalahjoittamisesta voit lukea täältä.