Opet osaa yhdessä -seminaari

Tervetuloa Opet osaa yhdessä-seminaaripäivään Helsingin yliopistoon 15.5.2018. Seminaarin teemana on yhteisopettajuus, jota on kehitetty tämän lukuvuoden aikana opettajan pedagogisiin opintoihin liittyvien opetusharjoittelujen yhteydessä Normaalikouluissa.

Opet osaa yhdessä-seminaaripäivä on kaikille yhteisopettajuuden kehittämisestä kiinnostuneille kaikille avoin, maksuton, innovatiivinen ja mukaansatempaava keväinen tapahtuma. Seminaari on osa Ope osaa- osahanketta, joka kehittää erityisesti opettajaksi opiskelevien osaamista osana opettajan pedagogisia opintoja. Seminaaripäivä koostuu kaikille yhteisistä luento-osuuksista, työpajoista ja osallistavasta improteatterista. Tule ideoimaan ja vaikuttamaan yhteisopettajuuden tulevaisuuteen!

Ajankohta

Opet osaa yhdessä -kehittämisseminaari 15.5.2018 klo 9.00-16.00

Paikka

(Athena 302, 360, 261, 168)

9.00-9.30 Aamukahvi

9.30-9.45 Seminaarin avaussanat

• Erityispedagogiikan yliopistonlehtori Henri Pesonen, tutkijatohtori Juho Honkasilta ja vuorovaikutusmuotoilija Simo Routarinne.

9.45-10.30 Keynote 1

• Erityispedagogiikan professori, Marjatta Takala, Oulun yliopisto
  • Luennolla kuvataan yhteisopettajuuden taustoja, erilaisia malleja ja haasteita. Esitetty materiaali perustuu tutkimusnäyttöön Suomessa ja maailmalla. Oulun yliopiston Tuetaan yhdessä-hanke on selvittänyt yhteisopettajuuden käyttöä Pohjois-Pohjanmaalla (vastaajia n. 400) ja alustavia tuloksia tästä kyselystä mukana.

10.30-11.15 Keynote 2

• Anna Rytivaara (KT), Jyväskylän yliopisto
  • Luennolla käsitellään yhteisopettajuutta kahdesta näkökulmasta. Toisaalta yhteisopettajuus on työn kehittämisen ja ammatillisen oppimisen väline. Toisaalta yhteisopettajuus on myös työn kehittämisen ja oppimisen kohde. Luennolla yhdistetään tutkimustietoa ja opettajien kokemuksia yhdessä opettamisesta.

11.15-12.00 Yhteistyön konkretiaa: Kampata vai kannustaa?

• Vuorovaikutusmuotoilija Simo Routarinne

12.00-13.00 Lounas

13.00-14.30 Työpajat

1. Vuorovaikutustaidot: yliopistonlehtori Juho Honkasilta