Mikä Suomi ja miten niin sata vuotta? – Studia Generaliassa pohditaan Suomea ja suomalaisuutta

Kun Suomessa on merkkivuosi, jumiudutaan usein vanhoihin ja jo tuttuihin oletuksiin Suomesta ja suomalaisuudesta. Helsingin yliopiston Avoimen yliopiston Studia Generalian keväässä tuodaan esiin uusia näkökulmia, kyseenalaistetaan sata vuotta ja puretaan myyttejä.

Yleisöluennot Suomi – myytit ja todellisuus aloittaa professori emeritus Matti Klinge torstaina 9.helmikuuta. Hänen aiheenaan on Suomi – sata vai tuhat vuotta?

– Klinge on erinomainen kyseenalaistaja ja tarttuu varmasti Suomen historiaan tuorein näkökulmin, kertovat kevään ohjelmasta vastaavat professori Pirjo Hiidenmaa ja dosentti Ilona Herlin. – 100-vuotias ja Suomi ovat tiukassa käsittelyssä luennolla.

Luentosarja jatkuu kevään ajan Suomen ja suomalaisuuden myyttien purkamisella. Kuka on suomalainen ja mitä on suomalaisuus? Miten usein suomalaisuus kytketään alkuperäisyyteen, onko vain kantasuomalainen suomalainen?

– Helsingin peruskouluissa puhutaan yli 40 eri kieltä ja kaikkien näiden kielten puhujia tuetaan heidän omalla kielellään.  Suomalaisuutta olisikin lähestyttävä monipuolisemmin, laajentaa näkemyksiä, Hiidenmaa toteaa.

Vaikka Suomi on nyt täynnä 100-vuotisjuhlaohjelmaa, 1970-luvulta lähtien järjestetyt Studia Generalia-luennot vetävät aina Porthanian luentosali I:n täyteen. Kevään luennoilla ei tyydytä vain hehkuttamaan Suomea eikä jumiuduta vanhoihin myytteihin vaan halutaan ravistella topeliaanista kuvaa suomalaisista.

– Miten niin hämäläiset olisivat hitaita ja savolaiset piällysmiehiä? Hiidenmaa kysyy. – Herttaista folklorea löytyy paljon.

Luentosarjan päättää ”paluu tulevaisuuteen” 23.3., jolloin keskustelun aiheena on Sivistys-Suomi ja digi-natiaiset.

Studia Generalia-yleisöluennot Suomi – myytit ja todellisuus Porthanian salissa PI (Yliopistonkatu 3) torstaisin 9.2.–23.3. (ei 23.2.) klo 17–19. Tervetuloa!

Luentoja voi seurata myös verkossa suorina lähetyksinä ja jälkikäteen.

Luentosarjan ohjelma ja linkki verkkoluentoihin

Lisätietoja:

koulutussuunnittelija Sanna Saari-Salomeri, puh. 050 415 4892, s-posti sanna.saari-salomeri@helsinki.fi

Twitter: #studiageneralia, #suomi, #myytitjatodellisuus