Matematiikkaa tilaustyönä

Teollisuusmatematiikka etsii ratkaisuja konkreettisiin ongelmiin.

— Teollisuusmatematiikka on palveluammatti. Me etsimme matematiikan avulla vastauksia yritysten ongelmiin, professori Samuli Siltanen luonnehtii alaansa.

— Yleisin tehtävämme on kehittää tietokoneohjelma, jolla jostakin datamäärästä saadaan selville haluttuja asioita.

Siltanen itse on kehittänyt uutta teknologiaa varsinkin röntgenkuvantamiseen.

—  Aiemmin hammaskuvantamisessa otettiin satoja kuvia ympäri potilaan päätä. Me kehitimme erään hammaskuvantamisfirman kanssa tekniikan, jossa 11 kuvaa rajoitetusta kulmasta riitti antamaan hammaslääkärille riittävät tiedot reiän suunnasta ja syvyydestä.

— Tuloksena oli halvempi laite ja samalla potilaan saama säteilymäärä putosi yhteen prosenttiin aiemmasta.

Tällä hetkellä Siltanen kehittää röntgenkuvantamista, jolla sepelvaltimotaudin riskiä voitaisiin havainnoida. Tulevaisuudessa hänen kättensä jälki saattaa myös nopeuttaa duunareiden arkea: Siltanen tutkii, miten hitsaussaumojen tarkastaminen röntgenkuvista helpottuisi.

— Hitsaussaumoista otettujen röntgenkuvien tulkinta on vaikeata. Niitä ei teknisistä syistä usein päästä joka puolelta kuvaamaan ja lisäksi metallin kuvantaminen ylipäätään on vaikeaa.

— Pyrimme siihen, että saumoja voi joku päivä tarkastaa joku muukin kuin koko ikänsä saumoja tutkinut ekspertti.

Lahjoittamalla tieteelle rakennat Suomen tulevaisuutta.

Tue tutkimusta

Osallistu Lahjoita tänään -tempaukseen! Lahjoita tänään -päivänä 24.4. kutsumme yliopiston ystävät ja yliopistolaiset keskustelemaan ja välittämään sanaa lahjoitusvarojen merkityksestä tieteen, tutkimuksen ja opiskelijoiden tukena. Tutustu tempaukseen >>

Helsingin yliopiston monitieteistä tutkimusta voi tukea esimerkiksi tekemällä lahjoituksen yliopiston tulevaisuuden kannalta tärkeiden hankkeiden tueksi. Lahjoituksesi vaikutus on erityisen suuri juuri nyt, sillä valtio on luvannut sijoittaa jopa 3 euroa jokaista Helsingin yliopiston 375-tulevaisuusrahastoon lahjoitettua euroa kohden. Tee lahjoitus verkossa ja tule mukaan tukemaan tiedettä >>

Seuraa lahjoitusten vaikutusta uutissivullamme >>