Matematiikka on joukkuelaji

Matemaatikko Cedric Villani pohti vierailuluennollaan Helsingin yliopistolla matematiikan ja luovuuden suhdetta.

Yksinäisten nerojen aika on ohi, kuulu ranskalainen matemaatikko Cédric Villani julisti Porthaniassa tiistaina.

– Nykyään ei enää ole arkhimedeitä, vaan tutkijat työskentelevät enimmäkseen tiimeissä, tiiviisti kytköksissä toisiinsa.

– Kolme neljännestä tutkimuksistani olen tehnyt yhteistyössä, ja todella hyvin onnistuneista tutkimuksista vielä suuremman osan. Ilman yhteistyötä en olisi saanut mitään suurta aikaan.

Villani palkittiin "matematiikan Nobelina" pidetyllä Fields-mitalilla vuonna 2010. Hän on ansioitunut matemaattisen fysiikan saralla, eritoten entropian matemaattisessa tulkinnassa.

Ranskan instituutin yhteistyössä matematiikan ja tilastotieteen laitoksen kanssa järjestämä luentotilaisuus keräsi niin suuren yleisön, että se piti siirtää yliopiston pienestä juhlasalista Porthanian suureen PI-saliin.

Mistä oivallukset tulevat?

Luennollaan Helsingissä Villani keskittyi pohdiskelemaan matemaattisen oivalluksen alkuperää.

Newtonin päähän putoava omena tai Arkhimedes kylvyssä heurekaa huutamassa on mytologiaa ja legendaa. Yleensä ideat syntyvät ennustamattomalla hetkellä niin ettei ympäristössä ole mitään ongelmaan liittyvää.

Oivallukset viriävät pään sisällä, ankaran pohdinnan kypsyttäminä, ja ympäristö tarjoaa tapahtuneelle vain maiseman. Esimerkiksi unkarilainen fyysikko Leo Szilard sai oivalluksen ydinräjähdyksen ketjureaktiosta, kun näki Lontoon kaduilla liikennevalon vaihtuvan punaisesta vihreään.

Villani painotti matemaattisen menestyksen vaativan paljon raakaa työtä ja motivaatiota. Avuksi on myös innostava ympäristö, kuten Szilardille Budapest 1930-luvulla.

Kukaan ei ole yksin

Villanin mukaan matematiikassa omien tekemisiensä pedantti dokumentaatio on välttämätöntä.

– Mitään ei luoda tyhjästä vaan pohjalla käytetään jonkun toisen työtä. Ja vaikka joskus olisi suuri idea, jota kukaan ei ole aiemmin ajatellut, silloinkin pitää hallita vanhat ideat.

Sinnikkyyden ja onnen Villani listasi kolikon kääntöpuoliksi: kun pitkään ja sinnikkäästi yrittää, aina joskus jokin onnistuu.

Professori Cedric Villani kotisivuillaan, Wikipediassa ja Creative Francen esittelyvideossa.

Cedric Villani

Syntynyt Ranskassa vuonna 1973.

Lyonin yliopiston professori ja Henri Poincare -instituutin johtaja.

Henri Poincare -palkinto 2009, Fermat-palkinto 2009 ja Fieldsin mitali 2010.