Kiinnostu, puhu, tunne, ratkaise

Koululaisten kiinnostus matematiikkaan vähenee. Kuinka saada numerointo uuteen nousuun?

Artikkeli on julkaistu Minä toivon-palstalla Yliopisto-lehden numerossa Y/03/16.

— Tutkimukseni vahvisti suomalaisoppilaiden kokevan matikantuntinsa ensisijaisesti tylsäksi tai unettavaksi, kertoo opettajanakin toiminut tutkija Laura Tuohilampi opettajankoulutuslaitokselta.

Käsitykset matematiikan vaikeudesta ja tarpeettomuudesta liittyvät oppilaiden tunnetiloihin ja motivaatioon opiskella ainetta. Koulun alussa laskee innostus, sitten itseluottamus. Lopulta menee motivaatiokin. Se koskee enemmän tyttöjä kuin poikia.

Tuohilammen mukaan käsitys poikien etevämmyydestä matematiikassa tyttöihin verrattuna on myytti. Hän ei myöskään pidä erityislahjakkuutta kiinnostuksen tai edes kouluosaamisen edellytyksenä.

— Ilman tunnetason kytköstä oppilaan on vaikea kokea matematiikka merkityksellisenä, Tuohilampi tiivistää.

Tuohilampi on keksinyt samankaltaisena toistuvalle harjoittelulle vaihtoehtoja, jotka korostavat oppilaan aktiivisuutta ongelmanratkaisussa. Oppilaalle ei riitä, että opettaja sanoo matematiikan olevan tärkeää. Se täytyy itse kokea hyödylliseksi.

— Matemaattisen pulman voi esittää oppilaille niin, että se herättää kiinnostusta ja keskustelua. Myös ratkaisujen oikeellisuus pitäisi pystyä päättelemään itse eikä oppikirjasta.

Tuohilampi on perustanut lokakuisen Matematiikan päivän, joka tuo matematiikan ihmisten arkeen. Hän on mukana myös uudessa FLUSH-oppimiskokonaisuudessa, joka tähtää opetuskulttuurin raikastamiseen koko koulua aktivoivan tapahtuman kautta.

— Ja miksi se toimii? Koska ajattelumaailman ja toiminnan muuttaminen ei toteudu käskemällä, vaan epäsuorasti.

Matematiikkaa voisi laajentaa kohti yhteiskuntaa.

— Oppimista ei tarvitse viihteellistää, mutta viihteen voisi tehdä älyllisemmäksi, Laura Tuohilampi toteaa.

Tutkijaa ajaa eteenpäin puhdas uteliaisuus.

— Unelmani on, että kenellä tahansa olisi mahdollisuus nähdä matematiikan mieletön jännittävyys. Matikka on aivan sairaan mielenkiintoista ja omanlaisensa tapa ajatella. //

Laura Tuohilampi väitteli 19.3. Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa aiheesta: Deepening mathematics related affect research into social and cultural: Decline, measurement and significance of students’ multi-level affect in Finland and Chile.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa Yliopisto-lehti ja rakastu tieteeseen.