Eduremixiin kuuluvalta startupilta mobiiliopetusta tukeva ohjelma kouluille

Helsinki Challenge -semifinalistijoukkue Eduremixin tavoite kaventaa koulumaailman digitaalista kuilua etenee. Joukkueeseen kuuluva opetusteknologiaan keskittyvä startup-yritys Cuppla Technology on kehittänyt kouluille pilvipohjaisen mobiililaitteiden ja digitaalisen sisällön hallintaohjelman, jonka avulla voidaan tukea opettajien omia tapoja käyttää älypuhelimia ja tabletteja osana jokapäiväistä opetusta ja oppimista.

Ohjelmaa käytetään nyt kolmessa maassa: Suomen lisäksi Virossa ja Bangladeshissa. Sitä on kehitetty yhteistyössä suomalaisten ja virolaisten opettajien ja oppilaiden sekä tutkimuksen ja IT-henkilöiden kanssa.

Ohjelmasta on suomalaisen startupin Cuppla Technologyn mukaan saatu hyvää palautetta. Esimerkiksi yhteistyökouluna toiminut Urpolan koulu on kokenut ohjelman helpottaneen ja selkeyttäneen tuntien suunnittelemista ja aloittamista sekä nopeuttaneen työskentelyä.

– Saamme kehittää tuotetta yhdessä käyttäjien eli opettajien ja oppilaiden kanssa. Yrittäjyyskasvatus kouluissa avaa mahdollisuuksia yhteistyöhön start-up yritysten kanssa, sanoo Cuppla Technologyn toimitusjohtaja Johanna Kartila-Malmivaara.

– Isona tavoitteenamme on parantaa eri maiden lasten mahdollisuuksia saada laadukasta opetusta. Tämä on tärkeää esimerkiksi maissa, joissa ei aina ole varaa opettajiin, Kartila-Malmivaara jatkaa.

Nyt Cuppla Technology miettii, miten teknologian avulla voidaan tukea entistä paremmin yhteisöllistä oppimista, palautteenantoa sekä eri ohjelmien käyttöä opetuksessa, jotta tiimin unelma tukea lapsia oppimaan taitoja tulevaisuuden työelämää varten toteutuisi mahdollisimman hyvin.

Oppilaat ja koulu eri tasoilla

Helsinki Challengessa EduRemix-tiimi vastaa kentältä nousevaan haasteeseen: miten autetaan opettajaa työskentelemään ohjaajana ja mahdollistajana oppilaiden omaehtoisessa digitaalisessa sisällöntuotannossa, jotta digitaalinen kuilu oppilaiden ja koulujen välillä kaventuisi. Oppilaat kokevat, että heidän tapansa hyödyntää uutta teknologiaa ei usein vastaa koulujen käytäntöjä. Joskus koulun digitalisaation edistämisessä ollaan niin alkuvaiheessa, ettei käytäntöjä vielä ole muodostunutkaan.

Digitaalinen kuilu opettajien ja oppilaiden välillä on huomattu myös tutkimuksessa. Kuilu syntyy, kun opetusmenetelmiin liittyvät valinnat ja digitaaliset opetusvälineet eivät tue oppilaiden jokapäiväistä elämää. Yhteisöllinen digitaalinen sisällöntuotanto on tapa kaventaa digitaalista kuilua koulujen ja oppilaiden välillä, sekä tukea niin opettajien kuin oppilaidenkin sisäistä motivaatiota, itseohjautuvuutta ja yrittäjyyttä.

– Kyse on siis oppimisen omistajuudesta, sisäisen motivaation sytyttämisestä ja itseohjautuvuuden tukemisesta koulumaailman digitalisaatiossa – myös opettajille, tutkimustiimin vetäjä Marja-Leena Bilund kertoo.

Tiimi hakee suoraa finaalipaikkaa Pitch Nightissä

Eduremix-tiimin voi nähdä tositoimissa jo lähipäivinä, kun Helsinki Challengen Pitch Night –tapahtuma järjestetään Helsingissä  6.-7. kesäkuuta.  Kilpailuun osallistuvat tutkijatiimit pyrkivät voittamaan yleisön puolelleen viiden minuutin puheillaan.

Helsinki Challenge -semifinalistit kilpailevat suorasta finaalipaikasta Helsinki Challenge Semifinal Pitch Night -tilaisuuksissa klo 18 Helsingin yliopiston päärakennuksen juhlasalissa. Tilaisuudet ovat englanninkielisiä, niihin on vapaa pääsy ja niitä voi seurata myös etänä suoran striimin välityksellä. Tilaisuuksien aikana eniten ääniä saanut tiimi julkistetaan 7. kesäkuuta klo 20. Tiimi saa jatkaa mukana marraskuussa päättyvässä kilvassa, jonka pääpotti on 375 000 euroa.

Helsinki Challengen loput finaalipaikat ratkeavat 19. kesäkuuta, jolloin kilpailun tuomaristo valitsee yleisön suosikin lisäksi kuusi tiimiä syksyn finaaliin.

Helsinki Challenge on ideakilpailu ja kiihdyttämö, joka yhdistää yritykset, järjestötoimijat, päättäjät, mediat ja julkisen sektorin edustajat. Semifinaaliin valittujen tiimien tarkoituksena on esittää ratkaisu YK:n kestävän kehityksen tavoitteista kumpuaviin kilpailuteemoihin. Helsinki Challenge toteutetaan suomalaisten yliopistojen yhteistyönä ja se on osa Suomi 100 -juhlavuoden ohjelmaa.

Lisätiedot:

Marja-Leena Bilund