Coveria ei jätetä

Lainakappaleita tunnistavan algoritmin osumatarkkuus jätti Teppo Ahoselle toivomisen varaa.

Teksti on julkaistu Minä Toivon-palstalla Yliopisto-lehden numerossa Y/04/16.

Uusia tulkintoja tutuista kappaleista kuulee kaikkialla: taustamusiikkina, television kykyohjelmissa ja katusoittajien ohjelmistossa.

Tutun lainakappaleen eli coverin tunnistaminen on yleensä melko helppoa. Sen tunnistaa pätkästä melodiaa tai parista sanasta, vaikka kaikki esityksessä ei ehkä menisikään ihan kohdalleen.

Tietokoneohjelmalle tämä ei kuitenkaan ole yhtä helppoa, kertoo aiheesta aprillipäivänä väitellyt Teppo Ahonen.

— Kone ei erota laulun sanoja, vaan tunnistaminen perustuu melodisiin ja harmonisiin piirteisiin.

Alun perin Ahonen valitsi lainakappaleiden tunnistuksen gradunsa teemaksi vuonna 2008. Yksi syy aihevalintaan oli oma musiikkiharrastus: Ahonen on soittanut pitkään eri yhtyeissä. Lainakappaleiden tunnistuksen ongelma vei miehen mukanaan. Gradusta kasvoi artikkeli, artikkelista monografia.

Ahonen lähestyi tunnistamista pakkausalgoritmien kautta. Pakkausohjelmat etsivät kappaleista toistuvia osia. Toisiaan muistuttavien kappaleiden samankaltaisuutta voidaan mitata sen perusteella, miten hyvin ne tiivistyvät yhdessä. Tämän perusteella ne voidaan tunnistaa samaksi kappaleeksi.

Mitä lähempänä laina on alkuperäistä, sen helpompi tunnistuksen pitäisi olla. Jotkut kappaleet osoittautuivat silti yllättävän kinkkisiksi.

— The Kinksin You Really Got Me oli syystä tai toisesta todella vaikea. Ehkä se on liian toisteinen.

Pakkaukseen perustuva lähestymistapa ei lopulta osoittautunut ihan niin toimivaksi kuin Ahonen olisi toivonut.

— Muutaman minuutin kappaleessa on aika vähän informaatiota, jota voi tiivistää. En saanut tarkkuutta vielä haluamalleni tasolle, tutkija myöntää.

Toiveissa on vielä uusi yritys ja näkökulma aiheeseen. Ahonen onkin jo sivuuttanut vääjäämättömän väitöskirjaväsymyksensä ja pohtii, miten jatkaisi aiheesta eteenpäin.

Oman coveryhtyeensä äänityksiä Ahonen ei silti ole ohjelmallaan testannut.

— Ehkä en ole halunnut tietää, kuinka meidän versiomme tunnistetaan.

Teppo E. Ahonen väitteli 1.4. tietojenkäsittelytieteen alalta aiheesta Cover song identification using compression-based distance measures.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.

Tilaa Yliopisto-lehti ja rakastu tieteeseen.