Victoriastiftelsen sällar sig till skaran av donatorer

Victoriastiftelsen-säätiö on lahjoittanut Helsingin yliopistolle 200 000 euroa.

Säätiö haluaa lahjoituksellaan tukea yliopiston kasvatustiedettä sekä opettajankoulutusta. Victoriastiftelsen ei ole aiemmin tukenut organisaatioita, vaan se on rahoittanut yksittäisiä tutkijoita ja opiskelijoita.

– Myönnämme apurahoja opiskelijoille ja tutkijoille myös jatkossa. Tämä on meille vain uusi tapa tukea koulutusta, kertoo Göran Wörlund, Victoria-säätiön edustaja.

Victoria Laurellin elämäntyö

Vuonna 1953 perustettu Victoriastiftelsen on nimetty Victoria Laurellin mukaan. Laurell oli Svenska Privata Läroverket -tyttökoulun johtaja Kruununhaassa 1800-luvun lopussa ja 1900-luvun alussa. Säätiön tarkoitus on edistää nuorten ruotsinkielisten naisten korkeakoulutusta Suomessa.

– Säätiön näkemyksen mukaan pedagogisilla aloilla on runsaasti naispuolisia tutkijoita, joten ne ovat meille sopiva lahjoituskohde, kertoo Göran Wörlund.

– Hyvän peruskoulutuksen takaaminen kaikille, mihin tukemamme opettajankoulutuskin tähtää, muistuttaa meitä myös vahvasti Victoria Laurellin elämäntyöstä, toteaa Astrid Thors, säätiön hallituksen puheenjohtaja.

Käyttäytymistieteellinen tiedekunta neuvottelee yliopiston rehtorin kanssa siitä, miten rahoista voidaan saada mahdollisimman suuri hyöty.

– Säätiön lahjoituksella on suuri merkitys. Se muodostaa pesämunan, jolla voidaan perustaa ruotsinkielisen opettajankoulutuksen professuuri Helsingin yliopistoon, selittää professori Gunilla Holm käyttäytymistieteellisestä tiedekunnasta.

Victoriastiftelsen-säätiön lahjoitus kuuluu valtion vastinrahoitusohjelmaan, jossa valtio lahjoittaa yliopistolle tietyn summan jokaista lahjoitettua euroa kohden. Vastinrahoitus voi jopa kaksinkertaistaa lahjoituksen arvon.